لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

نیویارک پست: کابینه ترمپ روی نکات مهم در رابطه به افغانستان موافقه کرد


رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ بزودی تصمیم خواهد گرفت که در افغانستان چه اقدام می‎کند.

روزنامه نیویارک پست در شماره اخیر خود تحت همین عنوان مطلبی را به نشر رسانده‎است که در مورد ستراتیژی حکومت نو امریکا در رابطه با افغانستان سخن می‎گوید.

روزنامه می‎نویسد در کابینه امنیتی رئیس جمهور ترمپ بعد از چند هفته بحث در مورد طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا بالاخره روز جمعه گذشته مقامات امریکایی در مورد نکات مهمی ستراتیژیک در رابطه به افغانستان به موافقه رسیدند.

درین بحث‎ها مقاماتی که طرفدار توسعه حضور نظامی امریکا در افغانستان می‎باشند برنده شدند.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ که در جریان مبارزات انتخاباتی خود و بعد از آن بحیث رئیس جمهور در آغاز کارش از افغانستان چندان یاد نمی‎کرد، در اواخر بزرگترین بم غیر اتومی را بالای مراکز جنگجویان داعش در ولایت ننگرهار پرتاب کرد که به گفته تحلیلگران نشان دهنده جلب توجه آقای ترمپ به این جنگ می‎باشد.

علاوه بر آن در اواخر مقامات بلند رتبه نظامی امریکا هم از افغانستان دیدن کردند که این هم نشانه دیگر توجه امریکا به جنگ افغانستان می‎باشد.

در هفته گذشته سه صد سرباز قوای بحری امریکا به ولایت هلمند رفتند که بعد از سال ۲۰۱۴ اولین بار می‎باشد که سربازان قوای بحری امریکا به اینجا می‎روند.

نیویارک پست می‎افزاید هرچند هدف، صلح با طالبان می‎باشد، اما تا وقتی که آن‎ها به مذاکرات حاضر می‎شوند حملات بر آن‎ها خواهد افزود.

نشریه فوق از قول مقامات امریکایی که نام هایشان افشا نشده و از محتوای این ستراتیژی باخبر اند می‎نویسد که گفته‎اند برای عملی کردن این ستراتیژی سالانه به ۲۳ میلیارد دالر نیاز می‎باشد.

اگر در جنگ افغانستان در پهلوی ستراتیژی نظامی راه حل صلح با طالبان هم مطرح باشد، در آنصورت روزنامه واشنگتن پست می‎نویسد که برای رسیدن به هدف تامین امنیت در افغانستان چهار اقدام مهم باید جز این ستراتیژی باشد.

اول در پهلوی تقویه قوای امنیتی افغان تا بتوانند طالبان را دوباره به عقب برانند باید تمام عناصر داعش و القاعده سرکوب شوند.

دوم این‎که تلاش‎های نظامی باید جز یک ستراتیژی سیاسی باشند، ستراتیژیی که بتواند به مشکلات و بحران‎ها پاسخگو باشد و نگذارد که طالبان مناطق را دومدار تحت کنترول بگیرند.

سوم ایالات متحده باید واضح بسازد که هدف شکست طالبان در میدان جنگ نیست بلکه پروسه صلح تحت رهبری افغان‎ها می‎باشد که در نتیجه آن بین گروه‎های مختلف این کشور به شمول عناصر طالبان آشتی صورت گیرد.

روزنامه واشنگتن پست اقدام چهارمی را برای امن ساختن افغانستان اجماع منطقوی خوانده‎است.

XS
SM
MD
LG