لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

تبصره واشنگتن پست و دیموکرات گزیت روی تقویت قوای هوایی افغان


واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست، در اشاره به تسلیمی دو هلیکوپتر بلک هاک از جانب حکومت ایالات متحده به نیروهای هوایی افغان، نگاهی دارد به نکات مهم سخنرانی اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و جنرال جان نیکلسن که فرماندهی نیروهای ناتو و امریکا در آن کشور را به عهده دارد.

پامیلا کانستبل خبرنگار ارشد روزنامه واشنگتن پست در افغانستان، درین مقاله نوشته‎است جنرال جان نیکلسن فرمانده کُل نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان در مراسمی به مناسبت سپردن هلی کوپترهای بلک هاک به حکومت اشرف غنی،در فرودگاه نظامی ولایت کندهار گفت که تقویت نیروی هوایی افغان، "آغاز" یک "انجام" برای طالبان مسلح خواهد بود.

به نوشته پامیلا، قبل و بعد از ختم سخنرانی این جنرال بلند رتبه، هلیکوپترهای بلک هاک امریکايي در فرودگاه کندهار نشست پر سرو صدا کردند.

رئیس جمهور اشرف غنی نیز حین سپاسگزاری از ایالات متحده و ناتو نیروی هوای کشورش را به عنوان قهرمان اصلی در جنگ شانزده سال اخیر در افغانستان ستایش کرد.

اشرف غنی با اطمینان گفت که سه برابر کردن نیروهای هوای و دوچند شدن کوماندوهای افغان جای پای برای تروریزم و حامیان آن در افغانستان باقی نه خواهد گذاشت.

به نوشته واشنگتن پست، با تسلیم دهی بسته اول هلی کوپترهای بلک هاک امریکایی به افغانستان، برنامه پنج ساله افزایش تشکیل و عصری سازی نیروی‎های هوای افغان رسماَ آغاز شد.

بر اساس این برمانه، حکومت ایالات متحده امریکا حد اقل ۱۵۹ هلی کوپتر بلک هاک را، به شکل تدریجی به افغانستان می‎دهد و پروگرام‎های مشخص آموزشی برای پیلوتان، انجنیران و متخصصان آن کشور ادامه می‎یابد.

واشنگتن پست به نقل از یکقوماندان ماموریت مشوره دهی نیروهای هوای ایالات متحده نوشته کرده که حضور هلی کوپترهای بلک هاک و دیگر طیاره‎های امریکایی در افغانستان نشان دهنده حمایت جامعه جهانی ازمبارزه افغانستان علیه تروریزم است.

دیموکرات گزیت

نشریه ی دیموکرات گزیت، چاپ امریکا نیز در مورد حمایت امریکا از نیروهای هوای افغانستان یک مقاله نشر کرده و دریک بخش آن می‎گوید که هلیکوپترهای بلک هاک امریکایی که به افغانستان داده می‎شوند به بخش تجهیزات و وسایل اضافی اردوی امریکا تعلق دارند. هر هلیکوپتر، قبل ازین که به افغان‎ها سپرده شود، ترمیم و با وسایل جدید مجهز می‎شود. به نوشته ی نشریه، قیمت هر هلیکوپتر در حدود هفت یا هشت میلیون دالر امریکایی تخمین شده‎است.

XS
SM
MD
LG