لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

هیواد: پنج زندانی طالب در پاکستان طرفدار صلح با حکومت افغانستان هستند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‎های خود را به نشست صلح در عمان و خواست افغانستان از پاکستان در خصوص رهایی پنج زندانی طالب اختصاص داده‎اند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‎اش درین باره پرسیده‎است که این نشست چی هدفی را دنبال می‎کند؟

سرمقاله نویس گفته‎است که یکی از نتایج سفر وزیر دفاع امریکا و لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل این بود که در پانزده ماه روان میلادی نشست چهارجانبه در عمان برگزار می‎شود.

سرمقاله نویس گفته‎است که در نشست عمان نماینده‎های افغانستان، پاکستان و طالبان اشتراک می‎کنند و امریکا و چین نقش نظارت کننده در آن را خواهند داشت.

سرمقاله نویس به نقل از یک منبع نزدیک به طالبان مسلح نوشته‎است، هرچند طالبان حالا بسیار زیر تاثیر پاکستان نیستند اما چون حملات هوایی بالای این گروه افزایش یافته نا گزیر است که به گفت و گوها تن دهد.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‎اش به خواست افغانستان برای سپردن پنج تن از رهبران طالب از سوی پاکستان به این کشور اشاره کرده‎است.

سرمقاله نویس می‎گوید که شورای امنیت ملی افغانستان از پاکستان خواسته که پنج تن از مقامات طالبان را که در آن کشور زندانی هستند به این کشور بسپارد.

سرمقاله نویس گفته‎است که ممکن رهایی این زندانیان طالب منحیث یکی از شرط‎های مهم افغانستان قبل از برگزاری نشست عمان باشد.

نویسنده سرمقاله نوشته‎است، هرچند مقامات افغان تا هنوز نام‎های این مقامات طالب را افشا نکرده‎است، اما به گفته نویسنده سپردن این مهره‎های طالب تا حدی بی اعتمادی میان کابل و اسلام آباد را کاهش خواهد داد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز در مطلبی به این موضوع پرداخته و گفته‎است، این پنج زندانی طالب طرفدار صلح با حکومت افغانستان هستند و رهایی شان از زندان‎های پاکستان پروسه صلح را تقویت خواهد کرد.

نویسنده مطلب از چهار تن این زندانیان ملا عبدالغنی برادر، ملا احمدالله، ملا صمد ثانی و ملا سلیمان آغا نامبرده‎است که به گفته نویسنده مطلب در سال ۲۰۱۴ میلادی در پاکستان بازداشت شده‎اند.

در مطلب به نقل از روزنامه پاکستان تودی گفته شده که کابل و اسلام آباد در مورد رهایی این زندانیان طالب توافق کرده‎اند و قرار است که به گفته روزنامه درنشست آینده میان دو کشور که در اسلام آباد برگزار می‎گردد آنان به جانب افغانستان سپرده شوند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG