لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

فارن پالیسی: اخراج طالبان از قطر یک اشتباه بزرگ خواهد بود


فارن پالیسی

"اخراج طالبان از قطر یک اشتباه بزرگ خواهد بود" عنوان مقاله‎است که به قلم چهار نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و یک معاون نماینده خاص، در تازه ترین شماره نشریه فارن پالیسی به نشر رسیده‎است.

درین مقاله از عدم مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر حمایت شده و گفته می‎شود که رئیس جمهور امریکا و مقامات دیگر اداره وی، این را می‎پذیرند که معضله افغانستان جوانب سیاسی، نظامی و اقتصادی دارد و هدف نهایی این است که معضل افغانستان بلاخره از راه سیاسی حل گردد.

فارن پالیسی می‎نویسد با وجود آنکه ایالات متحده به اعزام قوای بیشتر به افغانستان و عدم اعلان زمان خروج قوایش از افغانستان تصمیم گرفته‎است، مقامات ارشد امنیتی امریکا تائید می‎کنند که تنها جنگ در جبهه منتج به پیروزی نمی‎شود و باید مذاکره شود.

فارن پالیسی می‎نویسد ایالات متحده منافع ملی اش را تنها از راه مذاکره سیاسی میان حکومت افغانستان و طالبان به دست آورده می‎تواند.

به نوشته نشریه، نه امریکا و نه هم حکومت افغانستان باید انتظار آن را نداشته باشند که در جنگ دست بالا یافته و سپس مذاکرات صلح آغاز شود.

به نوشته فارن پالیسی به همان شکلی که امریکا و حکومت افغانستان به صلح نیاز دارند طالبان هم به آن نیازمندند.

رئیس جمهور ترمپ به تاریخ ۲۱م اگست گفت بعد از تلاش‎های موثر نظامی ممکن یک راه برای مصالحه هموار گردد، ولی فارن پالیسی می‎نویسد هیچ‎کس نمی‎داند آن روز چی وقت می‎رسد، برای ختم جنگ به مذاکره نیاز است، پس چرا مذاکره زودتر آغاز نشود.

به باور نویسنده‎گان مقاله فارن پالیسی موضوع دیگر این است که اگر دفتر طالبان مسدود گردد تماس با این گروه محدود شده و سد راه مذاکرات صلح ایجاد خواهد شد.

نشریه در دفاع از باقی ماندن دفتر طالبان در قطر می‎گوید، این چینل موجود است و نیاز است برای مذاکره باز نگهداشته شود. ولی روزنامه واشنگتن پست در مقاله نوشته است که رئیس جمهور افغانستان و قوماندان ماموریت حمایت قاطع به این نظرند که تقویت نیروهای هوایی این کشور می‎تواند منتج به شکست طالبان گردد.

روزنامه به اظهارات روز شنبه رئیس جمهور غنی و جنرال جان نیکلسن اشاره کرده‎است که در کندهار در جریان سپردن دو بلک هاک امریکایی به قوای هوایی افغان ابراز داشتند.

در یک مقاله دیگر واشنگتن پست آمده‎است که لوی درستیز اردوی پاکستان در دیداری از کابل در اول اکتوبر تلاش کرد خصومت‎ها میان دو کشور خاتمه یابد، وی پیشنهاداتی را نیز در مورد آموزش قوای افغان ارائه کرد و افغان‎ها برای قدردادنی به او قطعه تشریفات را نیز تقدیم کردند.

واشنگتن پست می‎نویسد که با وجود اجرای این عرف دیپلوماتیک نشانه‎های اندکی دیده می‎شوند که گویا کدام تغیری در راه‎است.

XS
SM
MD
LG