لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

مسیر: تحرکات پاکستان در امتداد خط دیورند و خاموشی کابل


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره‎های خود به مسایل گوناگون پرداخته‎اند.

مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‎اش را زیرعنوان تحرکات پاکستان در امتداد خط دیورند و خاموشی کابل نوشته‎است.

سرمقاله نویس گفته‎است که اردوی پاکستان در یک اقدام تازه به تعدادی از خبرنگاران کارهای انجام شده حصارکشی در امتداد خط دیورند را نشان داده‎است.

سرمقاله نویس نوشته‎است که پاکستان با این کارش سعی می‎کند به نحوی خط دیورند را رسمیت ببخشد و به جهان نشان دهد که مشکلات اصلی همینجاست و اسلام آباد برای حل آن اقدامات عملی روی دست دارد.

سرمقاله نویس می‎گوید که کار حصار کشی در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان به شدت ادامه دارد و حکومت وحدت ملی در سطح ملی و بین المللی هیچ اقدامی نمی‎کند.

سرمقاله نویس نوشته‎است که اگر حکومت افغانستان به خاموشی‎اش همچنان ادامه دهد باشنده‎های دو طرف دیورند ناگزیر دست به اقدام بزنند و موانع ساخته شده در امتداد دیورند را از بین ببرند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی حضور نیروهای بین المللی در افغانستان را یک نیاز پنداشته‎است.

نویسنده مطلب به نقل از ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفته‎است که قیمت خروج نیروهای خارجی از افغانستان نسبت به حضور آنان درین کشور بیشتر خواهد بود.

روزنامه سخنان جیمز متیس وزیر دفاع امریکا را نیز به نشر رسانده که گفته‎است، کشورهای عضو ناتو باید با تامین صلح و ثبات در افغانستان همکاری کنند.

در مطلب به نقل از کارشناسان افغان آمده‎است که کشورهای خارجی منافع شان را در افغانستان می‎بینند و از منافع شان دست بردار نخواهند شد.

هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله‎اش گفته‎است که طالبان نمی‎توانند از راه جنگ به اهداف شان در افغانستان برسند و بهتر است که راه صلح را در پیش گیرند.

سرمقاله نویس گفته‎است که نیروهای افغان بخصوص نیروهای هوایی این کشور بگونه روزافزون در حال تقویه شدن است و طالبان باید این را درک کرده و صلح را نسبت به جنگ ترجیح دهند.

سرمقاله نویس همچنان می‎گوید که حالا پاکستان نیز منحیث حامی تروریزم از سوی جهان شناخته شده و نمی‎تواند که بیشتر ازین به حمایت اش از مخالفان مسلح دولت افغانستان ادامه دهد.

به گفته روزنامه خیرمردم در جنگ نبوده و طالبان باید به جنگ که به نفع پاکستان در افغانستان ادامه می‎دهند نقطه پایان بگذارند در غیر آن به نوشته روزنامه سرکوب خواهند شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG