لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

انعکاس رهایی خانواده کانادایی - امریکایی در برخی از روزنامه های جهان!


شمار زیادی از روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر شان به نجات یک خانواده کانادایی - امریکایی از نزد شبکه حقانی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان تمرکز کرده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین در این مورد می‌نویسد، نیرو‌های پاکستانی به کمک معلومات استخباراتی امریکا، روز چهارشنبه از منطقه کرم، کایتلن کولمن شهروند امریکایی، همسر کانادایی‌اش جاشوا بویل و سه فرزند آن‌ها را از چنگ ربایندگان آزاد ساختند.

روزنامه در مورد رهایی این خانواده، اظهارات دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را نقل کرده که گفته است: "از امروز این پنج تن آزاد استند."

نویسنده مقاله به این اشاره کرده که خانواده کانادایی - امریکایی در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی شبکه حقانی که از جانب امریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، ربوده شد.

گاردین به نقل از پیتریک بویل پدر جاشوا بویل می‌نویسد که او با همسر و سه فرزندش در تول بکس یک موتر از سوی ربایندگان انداخته شده بودند و پیش از آنکه نیرو‌های پاکستانی و رباینده‌ها به درگیری آغاز کنند، آخرین حرفی را که از سوی اختطاف چیان شندیدند همین که گروگانان را بکشید.

نیوزویک

مجله نیوزویک هم در همین مورد مطلبی را نشر کرده‌است. به نوشته مجله، کایتلن کولمن و همسرش در سال ۲۰۱۲ میلادی هنگامی از سوی شبکه حقانی گروگان گرفته شدند که به یک کوه در افغانستان بالا شده بودند.

نیوزویک در ادامه نوشته است، در نزدیک به سه سال، کولمن و شوهرش جاشوا بویل صاحب سه فرزند هم شدند.

مجله در همین مورد اظهارات دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را نیز نقل کرده که گفته است: "رهایی این خانواده یک لحظه مثبت برای روابط پاکستان با ایالات متحده‌است."

به نوشته نویسنده، شبکه حقانی مسئول اختطاف بو بیرگدال یک سرباز امریکایی هم بود که پس از رهایی پنج تن از طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شد.

تایمز

روزنامه تایمز روی افزایش عملیات‌های هوایی نیرو‌های امریکایی در افغانستان تمرکز کرده‌است.

تایمز به نقل از جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان نوشته است، یک صفحه تازه از حملات هوایی علیه مخالفین مسلح دولت افغانستان کشوده شده‌است.

روزنامه به نقل از قوماندانی مرکزی امریکا می‌نویسد، طیاره‌های این‌کشور از آغاز امسال تا اکنون، بالای طالبان و داعش، از ۳۲۳۸ بمب و سایر مواد منفجره استفاده کرده‌اند.

تایمز به این هم اشاره کرده که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، هنگام اعلان استراتژی نو در مورد افغانستان گفت، هدف ماموریت آن‌ها ساختن افغانستان نه بلکه از بین بردن طالبان است.

XS
SM
MD
LG