لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

وزارت اقتصاد: حدود یک میلیون جوان باسواد در افغانستان بیکار اند


آرشیف، سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان
آرشیف، سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که شمار جوانانی که سواد داشته و در حالت بیکاری بسر می‌برند در حدود یک میلیون تن می‌رسد.

مسئولان این وزارت می‌گویند، با آنکه به سبب وضعیت خراب امنیتی در کشور سطح بیکاری بلند رفته‌است اما تأکید می‌کنند که بیکاری افراد با سواد یک مسئله قابل نگرانی است.

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"بیش از ۲.۵ میلیون تن بیکار اند که نصف از آن یا ۴۵ درصد آن‌ها کسانی اند که از صنوف دوازدهم و یا پوهنتون‌ها فارغ شده‌اند و بقیه کسانی اند که کم از کم از مهارت‌های برخوردار اند و روزمزد کار می‌کنند."

تنها وزارت اقتصاد افغانستان نیست که از میزان بیکاری در کشور ابراز نگرانی می‌کند بلکه شماری از مؤسسات تحقیقی داخلی و خارجی نیز گفته‌اند که بیکاری در افغانستان به یک مشکل بزرگ مبدل شده‌است.

به اساس گزارش‌‎ها، در چند سال اخیر هزارها خانواده به سبب بیکاری در مناطق دور دست برخی ولایات به شهرهای بزرگ مهاجر شده‌اند که اعضای این خانواده‌ها روزها تا شام در جاده‌ها در انتظار دریافت کار اند.

این حالت بالای وضعیت شهرهای بزرگ نیز تأثیر منفی گذاشته‌است.

آرشیف، شماری از جوانان در انتظار یافتن کاری در ولایت کندز
آرشیف، شماری از جوانان در انتظار یافتن کاری در ولایت کندز

وزارت داخله افغانستان گفته‌است که در کنار افزایش نفوس در شهرهای بزرگ، بیکاری افراد نیز سبب شده‌است تا سطح کارهای غیر قانونی و جرایم بیشتر گردد.

اتحادیه سراسری کارگران افغانستان یا "امکا" می‌گوید که مشکل بیکاری در کشور از چندین سال به این طرف وجود دارد اما برای کاهش آن تدابیر گرفته نشده‌است.

معروف قادری رئیس این اتحادیه روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

آرشیف، معروف قادری رئیس اتحادیه سراسری کارگران افغانستان
آرشیف، معروف قادری رئیس اتحادیه سراسری کارگران افغانستان

"افراد با سواد سرمایه ملی استند، از بودجه افغانستان و از را مالیات بیوه‌ها و یتیمان تحصیل کرده‌اند، آن‌ها و بیسواد‌ها همه بی‌کار اند، ما در این مورد نگران استیم، همیشه صدا بلند کردیم که به این مشکل باید رسیدگی شود."

در این حال وزارت کار امور اجتماعی افغانستان می‌پذیرد که بیکاری در کشور یک مشکل بزرگ است اما می‌گوید برای کاهش آن تدابیر لازم اتخاذ شده‌است.

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"ما بسیار یک طرح قوی داریم، ما در کنفرانس ملی کار با مردم تعهد کردیم که سطح کاریابی بالا می‌رود، مسئله مهم در طرح این بود که مصرف بودجه انکشافی تمام ارگان‌ها بالا برده شود، خوشبختانه مصرف بودجه به سطح حکومت بالا برده شده‌است و انشاءالله که به تعهد خود می‌رسیم."

این در حالیست که در هر سال به ده‌ها هزار جوان به سبب نبود کار در کشور، قصد رفتن به خارج از افغانستان را می‌کنند.

از سوی هم رئیس اتحادیه سراسری کارگران افغانستان می‌گوید که یکی از عامل بزرگ معتاد شدن میلیون‌ها جوان به مواد مخدر هم نبود کار در کشور می‌باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG