لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

دور هفدهم تقنینی ولسی جرگه شورای ملی رسماً از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد


دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی افتتاح گردید./ Source: Hedayatullah Amid (EPA-EFE)
دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی افتتاح گردید./ Source: Hedayatullah Amid (EPA-EFE)

سر انجام پس از گذشت بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان سال ۱۳۹۷ دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی توسط رئیس جمهور افغانستان افتتاح و وکلای برنده مراسم تحلیف شان را بجا آوردند.

دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی به روز جمعه در حضور داشت مقامات بلند پایه حکومتی، شخصیت های جهادی، اعضای کمیسیون های انتخاباتی و وکلای برنده افتتاح گردید.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این مراسم گفت بی کفایتی برخی از اعضای قبلی کمیسیون های انتخاباتی سبب تاخیر در افتتاح این دور گردیده بود.

او افزود:

"ما باید شش ماه قبل شاهد این روز میبودیم ما شش ماه انتظار کردیم، برای این که بخاطر بی‌کفایتی برخی از مسئولان قبلی کمیسیون های انتخاباتی نتایج انتخابات ولسی جرگه به تاخیر افتاد اما امروز خوش استم که خانه ملت میزبانی نماینده‌گان ملت را می‌کند برایتان مبارک باشد."

رئیس جمهور افغانستان از عدم حضور نماینده‌گان کابل در ولسی جرگه ابراز تأسف کرد

رئیس جمهور افغانستان از عدم حضور نماینده‌گان کابل در ولسی جرگه ابراز تأسف کرده و تاکید بر هرچه زودتر اعلام نتایج نهایی این ولایت از سوی کمیسیون های انتخاباتی کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات هم‌زمان با افتتاح دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی نتایج انتخابات ولسی جرگه سه ولایت و حوزه کوچی ها را اعلام کرد اما نتایج نهایی ولایت‌های کابل و پکتیا تا هنوز اعلام نشده‌است.

محمد اشرف غنی خطاب به وکلای جدید دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی گفت که آنان باید صلاحیت های شان را مطابق به قانون اعمال کرده و مصدر خوب خدمت به مردم شوند.

او افزود:

"نباید نا ملایمت های دوره های گذشته تکرارگردد ،بیاید نام این دوره تقنینی را دوره استحکام وحدت ملی ازطریق هماهنگی قوه ثلاثه بگذاریم."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

آقای غنی از دستآوردهای نیروهای امنیتی نیز ستایش کرده و از وکلا خواست که در تفاوت با دوره های گذشته با رهبری این نیروها همکاری استراتژیک داشته باشند.

برخی از نامزدان برنده اعلام شده کابل در فهرست ابتدایی کمیسیون مستقل انتخابات که تا دو روز قبل برگشایش دور هفدهم ولسی جرگه اعتراض داشتند حالا از این کار رئیس جمهور استقبال میکنند.

فوزیه ناصریار یکی از این نامزدان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"حالا که افتتاح شد دروازه خانه ملت بروی مردم بازشد من این را یک قدم نیک میدانم زیرا آوازه های بود که گویا رئیس جمهور اراده برای افتتاح شورا را ندارد و شورا قربانی معاملات سیاسی شده و امیدواریم که نتایج کابل را هم به زودی اعلام بکنند."

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی گفت آنهایی که با پخش شک و بدگمانی در پی تضعیف قانون اساسی هستند، نزدیک به فکر کودتاچیان میباشند اما با رفتار نرم اما گفت که قانون حاکمیت داشته وحالا عصر کودتاها گذشته است.

آقای غنی گفت تا زمان برگزاری انتخابات شفاف و سراسری رئیس جمهور برحال است و همدری وی با مردم و نیروهای امنیتی کمپاین نه بلکه جزاز مسئولیت‌هایش میباشد.

دور هفدهم ولسی جرگه شورای ملی افغانستان در حالی افتتاح میشود که قرار است تا سه روز آینده لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شده و نماینده‌گان جدید مردم در آن حضور یابند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG