لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

دیدبان حقوق بشر: طالبان جدی‌ترین بحران حقوق بشری را در افغانستان ایجاد کرده اند


نیروهای طالبان با شلیک های هوایی در تلاش متفرق ساختن زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف
نیروهای طالبان با شلیک های هوایی در تلاش متفرق ساختن زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان در نزدیک به دو سال و نیم گذشته و پس از گرفتن دوبارۀ قدرت در افغانستان، جدی‌ترین بحران حقوق بشری را در جهان ایجاد کرده اند.

در گزارشی که دیروز سه‌شنبه از سوی این سازمان منتشر شده، به نقل از هیدر بار، معاون بخش زنان این سازمان آمده است که طالبان به گونۀ سیستماتیک حقوق دختران و زنان به ویژه حقوق تحصیلی، کار، مسافرت، مشارکت سیاسی و آزادی بیان آنها را نقض کرده اند.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش مدعی شده است که جهان و افغانستان در ۷۵ سال گذشته، یعنی پس از تصویب اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، به جز دور اول حکومت طالبان، شاهد چنین بدرفتاری با دختران و زنان نبوده است.

حکومت طالبان هنوز به این گزارش دیدبان حقوق بشر واکنشی نشان نداده است، اما قبلاً مدعی شده بود که حقوق تمام مردم افغانستان به ویژه زنان در چارچوب شریعت اسلامی تأمین است.

با این حال دیدبان حقوق بشر در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که طالبان به گونۀ خودسرانه زنانی را که صدای خود را علیه این وضعیت بلند می‌کنند، دستگیر، شکنجه، تحقیر و ناپدید می‌کنند.

این سازمان واکنش جامعۀ جهانی به بدرفتاری طالبان با دختران و زنان را بسیار ضعیف خوانده و افزوده است که جامعۀ جهانی به دختران و زنان افغان توجهی نکرده است.

اما این سازمان نوشته است که دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمیسیون بین‌المللی حقوق دانان و شماری از سازمان‌های دیگر به این نتیجه رسیده اند که طالبان جنایاتی مبتنی بر جنسیت مرتکب شده اند و رسیدگی به این از صلاحیت‌های محکمۀ بین‌المللی عدالت و محکمۀ کیفری بین‌المللی است.

دیدبان حقوق بشر همچنین از جامعۀ جهانی می‌خواهد که در کنار دختران و زنان افغان بی‌ایستد و طالبان را به دلیل اعمال تبعیض‌آمیز جنسیتی مجازات کند.

این سازمان همچنان از جامعۀ جهانی به شمول ایالات متحدۀ امریکا خواسته است که به جای پروتوکول دیپلماتیک، طالبان را از شرکت در نشست‌ها و سفرها باز دارند و به آنها یادآوری کنند که بحران جاری علیه زنان در افغانستان را فراموش نکرده اند. خواستی که برخی از دختران و زنان افغان نیز از جامعۀ جهانی دارند.

یکی از زنان افغان که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:
"به همین قسم صدای خانم‌های افغانستان خفه می‌شود، یعنی هیچ خانمی جرأت این را نمی‌کند که مبارزه کند و برای حق و حقوق‌شان تلاش کنند و مبارزه داشته باشند، چون اگر در صورت دستگیری آنها هم همگی خاموشی اختیار کنند، اینها ناامید می‌شوند، چون که پشتیبانی ندارند بخاطر این سازمان های بین‌المللی و سازمان عفو بین‌الملل دست به کار شوند و یک کاری کنند."

یک افسر پولیس در نظام جمهوری مخلوع افغانستان که اکنون از سوی حکومت طالبان برکنار شده و او نیز نخواست نامش را در گزارش بگیریم، می‌گوید که کشورها و سازمان‌ها باید به جای حرف عمل کنند:
"دو و نیم سال شد بیخی ما در خانه زره ترک شدیم، خواست ما این است که یک نتیجه بدهد، جلسات زیاد است در چندین جای جلسه گرفته شده، اما بی‌فایده بوده است."

حکومت کنونی طالبان از سوی جامعۀ جهانی متهم به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان است.

هر چند مقام‌های طالبان مدعی اند که حقوق زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلام تامین است، در کنار برخی فعالان حقوق زنان، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز طالبان را به "آپارتاید جنسیتی" متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG