لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

«فریدم نو» بار دیگر خواستار رهایی بدون قید و شرط منیژه صدیقی از بند طالبان شد


منیژه صدیقی عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان
منیژه صدیقی عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان

در ادامهٔ خواست‌ها برای رهایی منیژه صدیقی عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان از بند طالبان، سازمان حقوق بشری موسوم به «فریدم نو» بار دیگر از حکومت طالبان خواسته که او را رها کند.

این سازمان روز چهارشنبه در صفحه ایکس (توییتر سابق) گفته که حکومت طالبان منیژه صدیقی زن معترض افغان را بدون قید و شرط از بند آزاد کند.

«فریدم نو» افزوده که یک زن افغان به نام منیژه صدیقی چهار ماه پیش از سوی طالبان از خانه‌اش در کابل به گفته این سازمان "ربوده" شده‌است.

سازمان یاده شده همچنان نوشته که او با خشونت و بدرفتاری روبه‌رو است.

«فریدم نو» سال گذشته به تاریخ ۱۸ام دسامبر نیز در صفحهٔ ایکس خود خواستار رهایی هرچه زودتر منیژه صدیقی، زن معترض افغان از بند طالبان شده بود.

منیژه صدیقی، عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان به تاریخ ۹ام اکتبر ۲۰۲۳ از سوی طالبان بازداشت شد.

این در حالی‌ است که شماری از زنان معترض در افغانستان از طولانی شدن مدت زندان منیژه صدیقی نگران اند و می‌گویند، حتی اجازهٔ دیدار با خانواده‌اش را ندارد.

پریسا مبارز یکی از زنان معترض افغان و فعال حقوق زن به رادیو آزادی گفت: "این جای نگرانی است که یک زن بیش از چهار ماه در بند طالبان است، در مورد سرنوشت او هیچ اطلاعی نیست و به خانواده‌اش اجازه ملاقات نیز داده نمی شود، خانم صدیقی مجرم نیست، جرم او تنها این است که او خواستار عدالت، برابری و آزادی بود."

لیلا بسیم عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان
لیلا بسیم عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان

لیلا بسیم دیگر عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان می‌گوید، بازداشت زنان معترض افغان از سوی طالبان و در بند نگهداشتن خانم صدیقی، روحیه مبارزهٔ زنان افغان را تضعیف می‌کند: "این بازداشت‌ها و سیاست‌های طالبان، بالای روح و روان زنان افغان تأثیر منفی دارد، متأسفانه خاموشی جهان و مردم افغانستان و عدم واکنش دیگر بنیاد‌ها از زنان به ویژه در خیابان‌ها انگیزه و روحیه‌ای مبارزه آن‌ها را گرفت."

هرچند در نخست حکومت طالبان بازداشت منیژه صدیقی، زن معترض افغان را نه تایید و نه هم رده کرده بود، اما به تاریخ ۲۱ دلو ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با شبکه خصوصی طلوع‌نیوز در پاسخ به درخواست رهایی دو فعال حقوق آموزش و همچنین منیژه صدیقی فعال حقوق زن از سوی سازمان عفو بین‌الملل ادعا کرد که آن‌ها بر اساس شواهد و اسناد بر اساس فعالیت به گفته او غیر شرعی و قانونی بازداشت شدند.

اما شماری از زنان معترض در آن زمان در صحبت با رادیو آزادی این ادعا‌ها را رد کرده و گفته بودند که منیژه صدیقی، هیچ نوع عمل غیر قانونی را مرتکب نشده و تنها به اتهام مبارزه برای حقوق اساسی خود بازداشت شده‌است.

پیش از این نیز به شمول سازمان عفو بین‌الملل شماری از سازمان‌های بین‌المللی خواستار رهایی خانم صدیقی شده‌اند، اما حکومت طالبان ظاهراً تا اکنون به این خواست‌ها پاسخ نداده است.

XS
SM
MD
LG