لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

زنان معترض افغانستان از گزارش تازهٔ ریچارد بنیت استقبال کرده اند


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

در حالی که حکومت طالبان گزارش ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان را تبلیغات علیه امارت اسلامی خوانده است، برخی از جنبش‌های اعتراضی زنان از این گزارش استقبال کردند.

جنبش مقتدر زنان افغانستان و جنبش شنبه‌های ارغوانی با انتشار اعلامیه‌های جداگانه از درخواست گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان برای بازکردن یک پرونده علیه طالبان تحت عنوان "آپارتاید جنسیتی در افغانستان" استقبال کرده اند.

ریچارد بنیت گزارش خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در پنجاه و پنجمین نشست شورای این سازمان ارائه کرد و گفت که باید علیه طالبان در محکمۀ بین‌المللی پرونده باز شود.

برخی از اعضای جنبش شنبه های ارغوانی که برای اعاده حقوق زنان مبارزه می کنند
برخی از اعضای جنبش شنبه های ارغوانی که برای اعاده حقوق زنان مبارزه می کنند

جنبش شنبه‌های ارغوانی روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته که گزارش بنیت واقعیت‌های افغانستان را بیان کرده است.

مریم معروف آروین، مسئول این جنبش به رادیو آزادی گفت:

"ما امیدواریم مسائلی که آقای بنيت مطرح کرده تنها در حد یک درخواست باقی نماند، جامعۀ جهانی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد واقعاً در کنار زنان افغان بایستند و کمک کنند تا طالبان به دلیل جنایات علیه بشریت به ویژه آپارتاید جنسیتی علیه زنان افغان از راه قانونی به محکمه کشیده شود."

در همین حال، جنبش مقتدر زنان نیز روز جمعه با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که این درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، نتیجه مقاومت، فداکاری‌ها و قربانی‌های مردم افغانستان به ویژه زنان معترض است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات این جنبش‌ها پاسخی نداد.

اما روز جمعه در واکنش به گزارش ریچارد بنیت در صفحۀ ایکس خود نوشت که همه مردان و زنان افغان به مراتب مصئونیت فزیکی، مالی و روحی دارند و مدعی شده که هیچ کسی بر حق کسی تجاوز کرده نمی‌تواند و هر فرد افغان صاحب حق شرعی خود است و در امنیت کامل بسر می‌برد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

وی این گزارش را تلاش تبلیغاتی علیه حکومت طالبان خواند.

از سوی دیگر شماری از زنان معترض خواستار آزادی منیژه صدیقی، یکی از زنان معترض در بند در آستانۀ هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان شدند.

شمایل توانا، رئیس جنبش زنان برای عدالت و آزادی افغانستان در گفتگو با رادیو آزادی از جامعۀ جهانی خواست که در راستای آزادی منیژه صدیقی تلاش کند:

"نهادهای حقوق بشری، زنان جهان و کشورهایی که به حقوق بشر اهمیت می‌دهند، با توجه به روز جهانی زن، باید به زنان افغانستان و به ویژه آزادی منیژه صدیقی تلاش کنید."

منیژه صدیقی یکی از اعضای جنبش خودجوش زنان افغانستان به تاریخ ۹ اکتوبر ۲۰۲۳ توسط طالبان بازداشت و بر اساس اطلاعات این جنبش به یک و نیم سال زندان محکوم شده است.

هرچند خانوادۀ منیژه صدیقی و مسئولان جنبش خود جوش زنان به رادیو آزادی نگفته اند که خانم صدیقی به چی جرمی به زندان محکوم شده است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان مدتی پیش به طلوع نیوز گفته بود که منیژه صدیقی و دو تن از فعالان آموزش بر اساس اسناد و مدارک به دلیل اقدامات غیرقانونی و غیرشرعی بازداشت شده اند.

اما همکاران منیژه صدیقی این ادعا را رد کردند و افزودند که منیژه به دلیل حق‌خواهی بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG