لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

سرمنشی ملل متحد: طالبان در بارۀ مسائل کلیدی مربوط به حاکمیت خود اختلاف نظر دارند


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز نشست دیگری را در بارۀ افغانستان برگزار می‌کند، سرمنشی این سازمان در گزارش جدید خود در بارۀ افغانستان گفته است که مقامات طالبان در بارۀ مسائل کلیدی مربوط به حاکمیت خود اختلاف نظر دارند.

در این گزارش سه ماهۀ آنتونیو گوترش به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد وضعیت افغانستان از نوامبر ۲۰۲۳ تا فبروری ۲۰۲۴ نوشته شده، گفته شده که این اختلاف نظر در بارۀ مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی و حتی ممنوعیت کشت خشاش و تولید مواد مخدر وجود دارد.

در این گزارش که امروز منتشر شده، طالبان به دلیل سهم گسترده ندادن به مردم در روند اداری و تصمیم‌گیری‌های ناکام خوانده شدند و گفته شده که علیرغم وعده‌ها و تلاش‌های مقامات طالبان برای مشارکت مردم در سطح محلی و ملی، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

در این گزارش همچنان نوشته شده است که تمام انتصابات طالبان محدود به کسانی است که به رهبری آنها متعهد هستند.

اما حکومت طالبان همواره مدعی شده است که به همه در حکومت‌شان سهم داده شده است.

در گزارش جدید سرمنشی سازمان ملل متحد در بارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان به ویژه در مورد ممنوعیت‌های طالبان بر دختران و زنان نوشته شده و گفته شده که این محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن، تا پایان سال ۲۰۲۳، اتهامات مربوط به بازداشت خودسرانۀ دختران و زنان و بدرفتاری با آنها پس از بازداشت نیز مستند شده است.

در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به نقل از یوناما، در سه ماه دست کم به پنج قتل فراقانونی و دستگیری خودسرانۀ هفت تن از نیروها و مقام‌های امنیتی و دفاعی سابق افغانستان نیز اشاره شده است.

در این گزارش از مجازات حکومت طالبان در محضر عام نیز به عنوان نقض حقوق بشر یاد شده است.

با این حال، حکومت طالبان بر تصمیمات خود اصرار داشته و مدعی شده که با انجام این کار، حدود شرعی را اجرا کرده است.

در گزارش جدید سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، در بخش وضعیت امنیتی افغانستان نوشته شده است که از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا ۱۰ جنوری ۲۰۲۴، تعداد حوادث امنیتی نسبت به ماه‌های مشابه در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد در این مدت ۱۵۰۸ مورد امنیتی را به ثبت رسانده که نسبت به زمان مشابه در سال‌های ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳، ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر بنیاد این گزارش، گروه‌های مسلح مخالف طالبان تاکنون هیچ چالش بزرگی برای طالبان از نظر کنترل زمینی ایجاد نکرده‌اند، در حالی که جبهه آزادی ادعا کرده است که از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ بیست و چهار حمله را علیه طالبان انجام داده است.

در این گزارش همچنین به حملات شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) از نوامبر ۲۰۲۳ تا فبروری ۲۰۲۴ اشاره شده است که نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

حکومت طالبان بارها مدعی شده که امنیت سرتاسری افغانستان تأمین و شاخۀ خراسان گروه داعش سرکوب شده است، اما در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد آمده است که مقام‌های طالبان دو نفر را به اتهام ارتباط با جبهۀ مقاومت و گروه داعش به گونۀ غیرقانونی کشته اند و ۱۷ نفر دیگر را خودسرانه دستگیر و شکنجه کرده اند.

در گزارش گوترش در مورد وضعیت بشری در افغانستان نوشته شده است که تقریباً نیمی از جمعیت این کشور در فقر بسر می‌برند و این وضعیت بیشتر زنان و کودکان تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۴، ۳.۶ میلیارد دالر برای کمک به ۱۷.۳ میلیون افغان که به کمک‌های بشردوستانۀ فوری نیازمند اند، نیاز است.

در همین حال انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز در مورد افغانستان نشستی برگزار کند.

استفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد
استفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد

استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد روز گذشته در بارۀ این نشست به رسانه‌ها گفت:
"به همین ترتیب، برای شما خبر می‌دهم که فردا در شورای امنیت در رابطه به مأموریت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما جلسه‌ای برگزار می‌شود. پس از این نشست، روزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی عمومی در افغانستان در حاشیۀ این نشست شورای امنیت در کنار شما خواهد بود."

اخیراً این دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ افغانستان است که برگزار می‌شود.

به تاریخ ۲۶ فبروری، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ وضعیت افغانستان جلسه‌ای برگزار کرد که در آن معاون سرمنشی این سازمان در امور سیاسی و صلح معلوماتی را در مورد افغانستان به نشست شورای امنیت پشت درهای بسته ارائه کرد.

XS
SM
MD
LG