لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

سازمان ملل: محدودیت های وضع شده به وسیله طالبان، زنان را آسیب پذیر ساخته است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) می‌گوید، محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان بر زنان و دختران افغان آنها را آسیب‌پذیر و نیازمند کمک کرده است.

این سازمان روز دوشنبه با نشر "پلان منطقه‌ای واکنش به پناهندگان ۲۰۲۴-۲۰۲۵ - وضعیت افغانستان" در صفحۀ ایکس خود این موضوع را مطرح کرده است،

یو ان اچ سی آر افزوده که است وضعیت بشری در افغانستان همچنان وخیم است و این برنامه بر دسترسی به آموزش و معیشت افغان‌ها در این کشور تمرکز دارد.

در این حال شماری از زنان افغان که سرپرست خانواده‌هایشان اند و با وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان وظایف‌شان را از دست داده اند، به رادیو آزادی می‌گویند که مشکلات اقتصادی ناشی از دست دادن درآمدشان آنان را با فشارهای روانی نیز دچار کرده است.

تعدادی از زنان و کودکان نیازمند
تعدادی از زنان و کودکان نیازمند

زینب رضایی که قبل از حاکمیت طالبان در یک شبکۀ تلویزیونی دولتی در کابل کارمند بود، می‌گوید:

"در یک خانۀ کرایی زندگی می‌کنم سرپرست ندارم و این محدودیت‌ها خیلی ضربۀ محکمی بر ما زده است، اصلاً نمی‌توانم خرچ و مصارف خانواده‌ام را به آسانی پوره کنم و واقعاً برای من سخت است از لحاظ روحی شکنجه می‌شوم این که می‌بینم حتی نمی‌توانم مشکلات زندگی خود را حل بسازم."

نازنین نیکزاد، کارمند پیشین یکی از موسسه‌های غیردولتی در کابل که با مشکل مشابه روبه‌رو است، می‌گوید:

"زمانی که طالبان آمدند ما وظیفه‌های خود را از دست دادیم و در خانه ماندیم بسیار به یک حالت روحی بد قرار گرفتیم، واقعاً وضعیت نگران کننده است برای همه خانم‌ها بخصوص برای کسانی که سرپرست ندارند، بسیار مشکل تمام می‌شود بخاطر که آنان به این فکر می‌کنند که چگونه آیندۀ فرزندان خود را بسازند."

حکومت طالبان همواره مدعی است که حقوق زنان افغان را در چهارچوب شریعت اسلام تأمین کرده‌ است، ادعایی‌ که برای زنان افغانستان و جامعۀ جهانی قابل قبول نیست.

تعدادی از زنان معترض که خواهان رفع محدودیت های وضع شده و اعاده آزادی های کار و تحصیل به زنان و دختران در افغانستان اند
تعدادی از زنان معترض که خواهان رفع محدودیت های وضع شده و اعاده آزادی های کار و تحصیل به زنان و دختران در افغانستان اند

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، در کنار وضع محدودیت بر آموزش بالاتر از صنف ششم زنان و دختران و تحصیل‌شان در پوهنتون، کار آنان را در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیر دولتی و آرایشگاه‌ها ممنوع کردند.

این در حالیست که اوچا در گزارش ماه مارچ خود گفته که نزدیک به ۲۴ میلیون افغان در سال جاری میلادی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت که بیش از نیمی از آنها دختران و زنان هستند.

همچنان برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد اخیراً با نگرانی گفته که شمار زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه به یک میلیون و دو صد هزار تن رسیده و احتمال می‌رود در همین سال این رقم به ۳ میلیون تن افزایش یابد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG