لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

جهان

وزیر دفاع امریکا: واشنگتن سیستم راکت های دافع هوا را در اختیار اوکراین قرار میدهد

 لوئد آستین وزیر دفاع امریکا
لوئد آستین وزیر دفاع امریکا

لوئد آستین وزیر دفاع امریکا می گوید که ایالات متحده راکت های دافع هوایی پاتریوت را با هزینه ۶ میلیارد دالر در اختیار اوکراین قرار می دهد.

او این سخنان را به روز جمعه ( ۲۶ اپریل) در جریان دیدار با گروه تماس دفاع اوکراین بیان کرد.

آقای آستین افزود که این راکت ها در سیستم دافع هوا اوکراین استفاده می شود که قبلا به به این کشور ، تحویل داده شده بود.

پیش از این، ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین از کشور های عضو گروه تماس دفاع اوکراین خواست تا برای جلوگیری از حملات بیشتر راکتی روسیه، سیستم های دفاع هوایی بیشتر را در اختیار اوکراین قرار دهند.

این کمک اضافی نظامی ایالات متحده به ارزش شش میلیارد دالر ، مهمات و تجهیزات سیستم های راکتی پیشرفته زمین به هوا، نیز شامل می شود.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

انفجار در یک فابریکه بوره در تانزانیا ۱۱ کشته برجای گذاشت

در نتیجه انفجار در یک فابریکه بوره در شهر موروگورو در شرق تانزانیا ۱۱ نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یک مقام محلی اداره خدمات اضطراری این کشور بنام شبانی مارگوجو امروز پنج‌شنبه این خبر را تائید کرد.

این حادثه که دلیل آن انفجار در یک نل بخاری خوانده شده شام دیروز رخ‌ داد.

این فابریکه بعد از چند هفته توقف دیروز کار خودرا از سرآغاز کرده بود.

فعالیت این قابریکه از ماه مارچ تا ماه می به خاطر بارنده‌گی‌های شدید متوقف شده بود.

پیش‌روی تاتک‌های اسرائیل به سمت مرکز شهر رفح

شهر رفح
شهر رفح

تانک‌های اسرائیل در مرکز شهر مزدهم رفح در جنوب غزه شب گذشته در جریان بمباردمان شدید، به پیشرفت خود ادامه دادند.

از آغاز عملیات اسرائیل بر این شهر در ماه جاری این شدیدترین بمباران به حساب می‌رود.

این حمله اسرائیل بر دامنه‌های رفح در حالی صورت می‌گیرد که هزاران نفر به ترک خانه‌های خود از این منطقه مجبور شده اند.

بیش از نصف جمعیت نفوس غزه به رفح پناه برده‌اند.

در نتیجه این حملات راه رساندن کمک‌ها به غزه هم بسته شده و در سطح جهانی ترس ایجاد شده که شاید تلفات وسیع و قحطی در این منطقه حکم‌فرما شود.

ناروی روند صدور ویزه برای گردشگران روسیه را دشوارتر می‌سازد

ناروی به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین، اقدامات سختگیرانه‌ای را برای ورود گردشگران به این کشور روی دست می‌گیرد.
ناروی به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین، اقدامات سختگیرانه‌ای را برای ورود گردشگران به این کشور روی دست می‌گیرد.

وزارت عدلیه ناروی امروز اعلام کرد که این کشور شرایط ورود گردشگران روسی به ناروی را به دلیل ادامه جنگ در اوکراین محدودتر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناروی عضو پیمان ناتو که ۲۰۰ کیومتر مرز با روسیه دارد، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۲ محدودیت‌هایی را برای صدور ویزه سیاحتی به اتباع روسی تشدید کرد.

ایملی اینگر مهل وزیر عدلیه ناروی امروز پنجشنبه (۲۳ می) گفت که تشدید این اقدامات به خاطر تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین است.

روسیه در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ حملاتش را به اوکراین آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد و این حملات روابط روسیه با غرب را تیره کرده است.

مراسم خاک‌سپاری رئیس‌جمهور ایران و همراهانش امروز برگزار می‌شود

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران با ۷ تن از همراهان خود بر اثر سقوط یک هلی‌کوپتر متعلق به نهاد ریاست جمهوری آن کشور در ولایت آذربایجان شرقی جان باخت.
ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران با ۷ تن از همراهان خود بر اثر سقوط یک هلی‌کوپتر متعلق به نهاد ریاست جمهوری آن کشور در ولایت آذربایجان شرقی جان باخت.

قرار است پیکر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش امروز در زیارت امام هشتم شیعیان در شهر مشهد به خاک سپرده شود.

رئیسی همراه با هفت تن دیگر که در آن حسین عبداللهیان وزیر خارجه پیشین ایران هم شامل بود، روز یکشنبه گذشته در سانحه سقوط هلی‌کوپتر در ولایت آذربایجان شرقی کشته شدند.

مراسم تشییع جنازه رئیسی و همراهانش با حضور مقام‌های بسیاری از کشورهای منطقه و جهان روزگذشته در دانشگاه تهران در پایتخت آن کشور برگزار شد.

رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی خبر داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم به خاک‌سپاری رئیسی و همراهانش امروز شرکت می‌کند.

براساس خبرگزاری رویترز، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و وزارای خارجه عربستان سعودی و کویت هم روزگذشته وارد ایران شدند.

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا و امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان هم روزگذشته برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیسی و همراهانش به تهران سفر کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل «روز بزرگداشت از نسل‌کشی مسلمانان بوسنیا» را به رأی‌گیری می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد

انتظار می‌رود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه (۲۳ می) در مورد قطع‌نامه‌ای گفت‌وگو و سپس رأی‌گیری کند که براساس آن یک روز سالانه، به خاطر بزرگداشت از نسل‌کشی بیش از هشت هزار مسلمان بوسنیایی توسط صرب‌های بوسنیا تعیین خواهد شد.

این قطعنامه یازدهم جولای را به عنوان روز جهانی بازتاب و بزرگ‌داشت از نسل کشی ۱۹۹۵ در شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسای بوسنیا و هرزگوینای امروزی تعیین می‌کند.

این قطعنامه باعث اعتراضات رئیس جمهور صربیا و رهبری صرب‌های بوسنیایی برای جلوگیری از تصویب آن از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی شده است.

تصویب این قطع‌نامه در حال حاضر به اکثریت کشورهای که در رای گیری شرکت می کنند نیاز دارد.

در یازدهم جولای ۱۹۹۵ صرب‌های بوسنیایی یک منطقه امن تحت حفاظت سازمان ملل متحد را در شهر سربرنیتسا اشغال کردند و مردان و پسران مسلمان بوسنیایی را هدف قرار دادند.

محکمه بین‌المللی عدالت، عالی‌ترین محکمه سازمان ملل متحد در ۲۰۰۷ تشخیص داد که اقدامات انجام شده در آن‌زمان نسل کشی بوده و تصمیم این محکمه در قطعنامه سازمان ملل متحد گنجانیده شده است.

بیشتر از سه هزار پاکستانی از شهر بشکیک قرغزستان به پاکستان منتقل شده اند

محصلین پاکستانی در حال بیرون شدن از شهر بشکیک پایتخت قرغزستان
محصلین پاکستانی در حال بیرون شدن از شهر بشکیک پایتخت قرغزستان

پس از حملات اخیر بر خارجی ها به دلیل اختلاف نا معلوم با مهاجران در شهر بشکیک پایتخت قرغزستان، در جریان یک هفته گذشته بیش از ۳۰۰۰ پاکستانی که اکثر آنها محصل هستند، از قرغزستان به پاکستان منقل شده اند.

اسحاق دار وزیر خارجۀ پاکستان که اخیراً به قرغزستان رفته بود، روز چهارشنبه(۲۲ می) در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت"اگرچه اکنون وضعیت در بیشکیک عادی است، اما به پاکستانی هایی که می خواهند به کشورشان بازگردند، سهولت فراهم می شود."

پاکستان در آخر هفته گذشته، پروازهای ویژه تجارتی را به شهر بشکیک آغاز کرد، تا اتباع این کشور را به خانه بازگرداند.

براساس خبرگزاری اسوشتید پرس، مقامات قرغزستان در تلاش دستگیری افرادی هستند که به خارجی ها از جمله پاکستانی ها حمله کرده اند.

یک کوهنورد نیپالی برای بار سی‌ام به قُله کوه ایوریست بالای شد

قلهٔ ایوریست و تلاش کوهنوردان برای رسیدن به آن
قلهٔ ایوریست و تلاش کوهنوردان برای رسیدن به آن

کامی ریتا شرپا(Kami Rita Sherpa)کوهنورد نیپالی، به حیث فردی که رکورد بیشترین صعود بر قله ایورست در کوه های هیمالیا را دارد، روز چهارشنبه(۲۲ می) رکورد قبلی خود را شکست و برای سی امین بار بر این بلندترین قله کوه، در جهان دست یافت.

براساس خبرگزاری فرانس پرس، کامی ریتا این مرد ۵۴ ساله نیپالی که به"مرد ایورست" مشهور است، در اوایل ماه جاری برای بیست و نهمین بار بر قله اورست دست یافته بود.

در سال گذشته، بیش از ۶۰۰ کوهنورد خود را بر قله ایورست رساندند و ۱۸ کوهنورد هم در تلاش دست یافتن به آن، در مسیر رسیدن به قله، جان دادند.

ریشی سوناک تاریخ برگزاری انتخابات عمومی در بریتانیا را اعلان کرد

 ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا، تاریخ ۴ جولای را به حیث تاریخ انتخابات عمومی در آن کشور تعیین کرد، انتخاباتی که تعیین می کند، چه کسی بر بریتانیا حکومت خواهد کرد.

سوناک روزچهارشنبه(۲۲ می) با اعلام این خبر، از رای دهندگان خواست تا به محافظه کاران حاکم بر آن کشور، یک فرصت دیگر نیز دهند.

حزب چپ میانه رو کارگر به شدت طرفدار شکست حزب محافظه کار سوناک است، حزبی که پس از ۱۴ سال قدرت، شاهد کاهش پیوسته حمایت از آن بوده است.

محافظه کاران در دو سال گذشته برای غلبه بر مجموعه ای از بحرانها از جمله رکود اقتصادی و رسوایی های اخلاقی، تلاش کرده اند.

پنتاگون: احتمال دارد روسیه اسلحه ضد ماهواره به فضا پرتاب کرده باشد

نمایی از وزارت دفاع ایالات متحده ( پنتاگون)
نمایی از وزارت دفاع ایالات متحده ( پنتاگون)

وزارت دفاع امریکا ( پنتاگون) می گوید که روسیه احتمالا اسلحه ضد ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.

جنرال پتریک رایدر، سخنگوی این وزارت دیروز سه شنبه ( ۲۱ می ) گفت که اسلحه ضد ماهواره احتمالا پنج روز پیش به فضا پرتاب شده و در مداری قرار گرفته که در آن ماهواره دولتی امریکا هم واقع است.

او گفت که کشورش وضعیت را تحت بررسی دارد و برای حفظ منافع خود آماده است.

اما سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه بگونه فوری این ادعا را رد کرد و آنرا اطلاعات نادرست امریکا خواند.

اردوی پاکستان از گسترش و سرایت فعالیت های تروریستی از قلمرو افغانستان ابراز نگرانی کرد

نیروهای امنیتی پاکستان در حال گشت در یکی از مناطق نا امن نزدیک به سرحد افغانستان
نیروهای امنیتی پاکستان در حال گشت در یکی از مناطق نا امن نزدیک به سرحد افغانستان

اردوی پاکستان می گوید که شاهد افزایش رویداد های تروریستی از خاک افغانستان بوده است.

دفتر روابط عامه اردوی پاکستان امروز چهارشنبه (۲۲ می ) اعلام کرد که تروریست ها تلاش دارند از طریق مرز افغانستان به پاکستان نفوذ کنند و نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را هدف قرار دهند.

در اعلامیه اردوی پاکستان از کدام گروه مسلح مشخص نام گرفته نشده اما پیش از این ادعا کرده بود که گروه تحریک طالبان پاکستان حملات مرگبار را از خاک افغانستان بر این کشور طرح ریزی می کند.

در این اعلامیه آمده است که نیروهای امنیتی پاکستان به تازگی یک عملیات نظامی را در منطقه سامبازا در ژوپ ایالت بلوچستان انجام دادند که در نتیجه آن ۲۹ شورشی مسلح کشته شدند.

اردوی پاکستان می گوید که مقام های این کشور بار ها از طالبان خواسته اند تا مرز های افغانستان را مدیریت کنند و جلو تروریستان را بگیرد.

حکومت طالبان بگونه رسمی در این مورد واکنش نشان نداده اما پیش از این گفته است که به هیچ گروهی اجازه نمی دهد که از قلمرو افغانستان به کشور های دیگر تهدید ایجاد کند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG