لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۰

در پاسخ به بحران بشری در افغانستان، کانادا روند ارسال کمک ها را از سر میگیرد


ساختمان پارلمان کانادا
ساختمان پارلمان کانادا

کانادا در نظر دارد که بالاخره کمک انکشافی به افغانستان را از سر بگیرد. کمک توسعه ای کانادا به افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در این کشور حدود سه سال پیش به حالت تعلیق در آورده شد.

اتحادیۀ اروپا ، ایالات متحده و بریتانیا در ماه فبروری سال ۲۰۲۲ تقریباً شش ماه پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان ، در قوانین شان در خصوص مبارزه با تروریزم تغییراتی آوردند تا زمینۀ کمک های بشری به افغانستان فراهم شود.

روزنامۀ گلوبل نیوز کانادا به روز شنبه ۲۷ اپریل گزارش داد که یک کمیتۀ متشکل از نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان این کشور سال گذشته از اوتاوا خواستند که اقدام مشابه کند تا کمک بشری کانادا به افغانستان از سرگرفته شود.

در نتیجه تحولات نزدیک به سه سال گذشته در افغانستان مردم بیشتر به کمک های غذایی جهان نیازمند شده اند
در نتیجه تحولات نزدیک به سه سال گذشته در افغانستان مردم بیشتر به کمک های غذایی جهان نیازمند شده اند

پارلمان کانادا در ماه جون سال ۲۰۲۳ لایحۀ را تصویب کرد که بر اساس آن سازمان های امداد رسان که کمک های بشری نجات بخش را فراهم می کنند در برابر قوانین مبارزه با تروریزم معافیت حاصل می کنند.

با برخی از تعدیلات در قانون مبارزه با تروریزم کانادا و بر اساس لایحۀ C41 نهاد های مدد رسان می توانند که به افغانستان و مناطقی که زیر کنترل گروه های دهشت افگن دانسته می شوند ، کمک های بشری را انتقال دهند.

سازمان های بشری گفته اند،این برای کسانی که به کمک نیاز دارند یک تاخیر طولانی است و به گفتۀ آنان ، کانادا مانند سایر کشور ها کمک های تعلیق شده را به طور سریع دوباره آغاز کند.

هنوز مشخص نیست که کانادا چی وقت کمک های انکشافی خود را به افغانستان از سر خواهد گرفت.

سازمان ملل متحد بار ها از افزایش بحران بشری در افغانستان هشدار داده است.

در این حال برنامۀ جهانی غذا از گسترش برنامۀ های یادگیری حرفه در بدل کمک نقدی در افغانستان خبر می دهد.

فلیپ کروف سخنگوی این اداره در افغانستان به رادیو آزادی بیشتر گفت:

« غذا برای آموزش بخشی از برنامه WFP است که ما در آن از چندین سال مردان و زنان را در سراسر افغانستان در بخش مهارت های شغلی آموزش می دهیم که به آنها کمک می کند درآمدی برای مراقبت از خانواده های خود به دست آورند.این آموزش ها چندین ماه طول می کشد و در این جریان شرکت کنندگان پول نقد دریافت می کنند تا نیازهای غذایی خانواده های خود را تامین کنند.مردان مهارت هایی مانند بنایی، خیاطی، ترمیم موترسایکل یا تلفن همراه را فرا می گیرند و به زنان در بخش های گلدوزی، خیاطی، قالین بافی یا پروسس مواد غذایی آموزش داده می شود.»

طالبان با ممنوع ساختن کار زنان در نهاد های امداد رسان، دسترسی زنان به کمک های موسسات بین المللی کمتر شده است.
طالبان با ممنوع ساختن کار زنان در نهاد های امداد رسان، دسترسی زنان به کمک های موسسات بین المللی کمتر شده است.

برنامۀ جهانی غذا می گوید که سال گذشته با ۵۵ هزار زن و مرد در بدل یادگیری مهارت های مختلف در افغانستان ، کمک کرده است.

مردم در افغانستان شکایت می کنند که فرصت های کاری برایشان فراهم نیست و به این دلیل جوانان مجبور اند که برای کار به کشور های دیگر بروند.

بسیاری موسسات و نهاد های امداد رسان به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان فعالیت های خود را محدود و یا تعلیق کردند.

نهاد هایی که هنوز در افغانستان فعالیت می کنند می گویند که به دلیل کمبود بودجه نمی توانند که به همه نیازمندان رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG