لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

صدراعظم پاکستان و رئیس صندوق بین المللی پول در مورد اعطای قرضه به اسلام آباد گفتگو کردند


دیدار شهباز شریف صدراعظم پاکستان با رئیس صندوق بین المللی پول
دیدار شهباز شریف صدراعظم پاکستان با رئیس صندوق بین المللی پول

شهباز شریف صدراعظم پاکستان با کریستالینا جیورجیووا رئیس صندوق بین المللی پول در مورد گرفتن قرضه برای اسلام آباد، گفتگو کرده است.

دفتر شریف با نشر اعلامیۀ گفته که این دیدار به روز یکشنبه (۲۸اپریل) در حاشیه اجلاس جهانی اقتصادی در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.

بر اساس اعلامیه، دو جانب به هدف ورود پاکستان به برنامه دیگری از صندوق بین المللی پول برای اطمینان از تثبیت دستاورد های سال گذشته و مثبت ماندن مسیر رشد اقتصادی آن صحبت کردند.

انتظار می رود بورد اجرائی صندوق بین المللی پول امروز در مورد تائید کردن قرضیه یک اعشاریه یک میلیارد دالری به پاکستان نشستی را برگزار کند.

پیش از این رئیس صندوق بین المللی پول گفته بود که پاکستان برنامۀ موجودش با این صندوق را موفقانه تکمیل کرده و اکنون در بارۀ یک برنامۀ تعقیبی کار می کند ؛ اما به گفتۀ او اساس مالیات، نحوۀ مشارکت قشر ثروتمندتر جامعه در اقتصاد، چگونگی هزینه های عمومی و ایجاد یک محیط شفاف تر از مسائل مهمی اند که باید حل شوند.

در جریان کمتر از یک سال گذشته ارزش پول پاکستان در برابر دالر امریکایی تا حد زیادی کاهش یافته است
در جریان کمتر از یک سال گذشته ارزش پول پاکستان در برابر دالر امریکایی تا حد زیادی کاهش یافته است

محمد اورنگزیب وزیر مالیه پاکستان گفته که اسلام آباد خواهد توانست تا توافق در مورد برنامه تازه قرضه در اوایل جولای امسال به دست آید.

اسلام آباد می خواهد تا با به دست آوردن قرضیه، ثبات اقتصادی را در جریان سه سال به میان آورد.

پاکستان که از سال ها با بحران جدی اقتصادی و تورم مالی دست و پنجه نرم می کند، چندین مرتبه درخواست برای قرضه از صندوق بین المللی پول مطرح کرده است.

بر اساس آنچه بانک ملی پاکستان آمار می دهد، اینکشور بیش از۱۳۱ میلیارد دالر قرضدار است که اضافه از ۸۷ میلیارد دالر آن قرضه های خارجی است.

تورم مالی هم در ماه های گذشته در پاکستان افزایش یافته و در چند روز گذشته یک دالر در برابر حدود ۲۸۰ روپیه معامله شده است.

صندوق بین المللی پول در ماه جولای پارسال در مورد دادن قرضه هفت صد میلیون دالری به پاکستان توافق کرده بود اما پاکستان خواهان قرضه سه میلیارد دالری است تا بتواند جلو افزایش بی ثباتی اقتصادی و تورم پولی در اینکشور را بگیرد.

XS
SM
MD
LG