لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

حکومت طالبان، قزاقستان و ترکمنستان یک مرکز بزگ لوژستیکی را در هرات تاسیس میکنند


تصویر آرشیف: ولایت هرات
تصویر آرشیف: ولایت هرات

یک مقام ارشد طالبان می گوید که تیم های فنی ظرف دو ماه موافقتنامه ای را در بارۀ طرح رسمی ایجاد یک مرکز بزرگ لوژستیکی در غرب افغانستان تهیه خواهند کرد.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که به روز پنجشنبه ۲ ماه می منتشر شد گفت که افغانستان ، قزاقستان و ترکمنستان پس از شش ماه گفتگو در این مرکز سرمایه گذاری خواهند کرد.

او افزود که با نمایندگان قزاقستان و ترکمنستان هفتۀ گذشته در کابل در مورد ایجاد این مرکز توافق کردند.

«روی ایجاد یک مرکز بزرگ بین المللی لوژستیکی در شهر هرات توافق شد که انشاالله به همکاری هر سه کشور ایجاد می شود و در آن قزاقستان ، ترکمنستان و ما هم سرمایه گذاری می کنیم.»

این مقام طالبان در ادامه گفت که روسیه اعلام کرده است که ۵۰ میلیون تن مواد نفتی را برای صادر کردن به آسیای جنوبی به این مرکز انتقال خواهد داد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان

از سوی دیگر شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به روز پنجشنبه از سرمایه گذاران خواست که در پروژه هایی بزرگ منطقه ای از جمله احداث خط آهن « افغان – ترانس» سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری انترفاکس ، میرضایف این خواست را در نشست مجمع اقتصادی در تاشکند مطرح کرد.

او گفت که با شرکای خارجی خود کار احداث خط آهن چین ، قرغزستان ، ازبکستان و ازبکستان ، افغانستان و پاکستان را آغاز کرده اند.

رئیس جمهور ازبکستان افزود که این پروژه های ستراتیژیک وضعیت اقتصادی منطقه را به شدت تغییر خواهد داد و آسیای مرکزی را به یک مرکز ترانزیت جهانی تبدیل می کند که شمال و جنوب، شرق و غرب را به هم وصل خواهد کرد.

او از سرمایه گذاران و سازمان های بین المللی دعوت کرد تا در این پروژه های بزرگ منطقه ای شرکت کنند و جاده بزرگ ابریشم را به طور مدرن احیا کنند.

طالبان علاقمند اند تا سرمایه گذاری های بیشتری را به هدف گسترش پروژه خط آهن ترانس- افغانستان جلب کنند
طالبان علاقمند اند تا سرمایه گذاری های بیشتری را به هدف گسترش پروژه خط آهن ترانس- افغانستان جلب کنند

دهلیز جدید حمل و نقل « افغان – ترانس» اتحادیۀ اروپا، روسیه، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، هند و سایر کشورهای آسیای جنوبی را با هم وصل می کند.

بخش افغانی این پروژه به طول ۶۴۷ کیلومتر از مزارشریف آغاز می شود و از ولایات سمنگان، بغلان، بامیان، میدان وردک، لوگر و پکتیا می گذرد و در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا به پاکستان وصل می شود.

در بارۀ احداث خط آهن «افغان – ترانس» نخست در سال ۲۰۱۸ بین سه کشور توافق شد. در آن زمان هزینۀ این پروژه ۵ میلیارد دالر تخمین شده بود و گفته شده بود که از طریق آن سالانه ۲۰ میلیون تن کالا منتقل خواهد شد؛ اما اکنون هزینۀ آن ۷ میلیارد دالر برآورد شده.

هنوز مشخص نیست که این مقدار پول برای این پروژه چگونه فراهم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG