لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

یافته های انستیتوت صلح امریکا؛ گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان فعال اند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

انستیتیوت صلح ایالات متحدۀ امریکا به روز شنبه چهارم می با نشر گزارشی در صفحۀ ایکس خود درمورد گسترش تهدیدات تروریستی در افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

این انیستیتیوت با استناد به یافته‌های گروه‌ مطالعاتی‌اش گفته که تهدیدات تروریستی از افغانستان و پاکستان علیه منافع ایالات متحده به گونۀ پیوسته در حال افزایش است و افغانستان فضای رو به رشدی را برای گروه‌های تروریستی در مقایسه با دورۀ قبل از خروج ایالات متحده ارائه می‌دهد.

انستیتیوت صلح امریکا گفته که یافته‌های کلیدی گزارش این گروه را به تاریخ ۱۴ می به بحث گرفته خواهد شد که این بحث به درس‌های آموخته شده از ۲۰ سال تلاش‌های ضد تروریزم ایالات متحده در افغانستان و پاکستان و همچنین بررسی رویکرد آینده‌نگر، مقرون به صرفه و پایدار برای سیاست ضد تروریزم ایالات متحده خواهد پرداخت.

تحریک طالبان پاکستان نیز به عنوان گروه دهشت افگن شناخته میشود که در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت میکند
تحریک طالبان پاکستان نیز به عنوان گروه دهشت افگن شناخته میشود که در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت میکند

دراین گزارش همچنان آمده است که فراهم‌سازی پناهگاه برای گروه‌های دهشت افگن از سوی طالبان و ترویج ایدیولوژی افراطی آنها نیز چالش‌هایی را بر سر راه مبارزه با تروریزم به میان‌ می‌آورد.

اما حکومت طالبان بارها این چنین ادعا ها را رد کرده و گفته است، هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت ندارد.

در همین حال مایکل مک کال، جمهوری خواه و رئیس کمیتۀ روابطه خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز بار دیگر نگرانی‌اش را در خصوص گسترش حضور گروه‌های القاعده و شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) پس از بیرون شدن امریکا از افغانستان ابراز کرده است.

مک کال به تاریخ سوم می در صحبت با روزنامهٔ واشنگتن پست گفته است که آنان نمی‌خواهند که افغانستان به مرکز آموزش شاخۀ خراسان داعش و القاعده مبدل شود، اما به گفتۀ او، در حقیقت این چیزیست که ادامه دارد و اگر به آن توجه نشود، به یک تهدید برای امریکا مبدل می‌شود.

درهمین حال شماری از آگاهان امور امنیتی و نظامی نیز به این نظر اند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان، گروه‌های تروریستی در افغانستان تقویت شده اند.

شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت
شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت

شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت به رادیو آزادی گفت:

"این که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، همه گروه‌های افراطی از آنها الهام گرفتند که آنها می‌توانند از راه جنگ و عملیات‌های هراس‌افگنی به اهداف خود برسند."

تلاش کردیم در بارۀ گزارش اخیر انستیتیوت صلح امریکا و اظهارات مک کال و آگاهان بخش امنیتی و نظامی نظر حکومت طالبان را داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی آنان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد.

پیش از این نیز شماری از کشورهای جهان به شمول کشورهای همسایۀ افغانستان از حضور گروه‌های تروریستی به ویژه شاخۀ خراسان گروه داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

اما حکومت طالبان پیش از این از سرکوب گروه داعش در افغانستان سخن گفته و در آخرین مورد امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۴ ماه ثور در نشستی ۳ کشور همسایۀ افغانستان را به حمایت از شاخۀ خراسان داعش و فراهم سازی زمینه برای این گروه متهم کرد، اما او از هیچ یک این کشورها نام نبرد.

XS
SM
MD
LG