لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

بی سرنوشتی یک نویسنده در زندان طالبان؛ خانوادهٔ عزت‌الله ځواب نگران وضعیت وی اند


عزت‌الله ځواب شاعر و نویسنده که توسط طالبان زندانی شده است
عزت‌الله ځواب شاعر و نویسنده که توسط طالبان زندانی شده است

پس از گذشت نزدیک به سه و نیم ماه از بازداشت عزت‌الله ځواب، شاعر و نویسنده و مسئول مجلۀ "مینه" در افغانستان، اعضای خانواده‌اش از نامعلوم بودن وضعیت او نگران هستند.

ثناالله ځواب، یکی از پسرهای عزت‌الله ځواب به رادیو آزدی گفت که پدرش به تاریخ ۲۴ جنوری سال جاری در مسیر راه کابل – جلال‌آباد توسط افراد طالبان بازداشت شد و در این مدت از وضعیت او هیچ اطلاعی ندارند، زیرا نتوانستند با او ملاقات کنند.

به بیان او، مسئولان حکومت طالبان گفته اند که او را به اتهام حمل مشروب بازداشت کرده اند، اما معلومات بیشتری در اختیار آنها نگذاشته اند.

ثناالله ځواب می‌گوید که نگران وضعیت صحی پدرش است:

"نگرانی ما این است که سرنوشت پدر ما چگونه خواهد شد؟ زیرا او محکمه نشده است و در بارۀ اثبات و عدم اثبات جرم وی نگران هستیم. ما از چهار ماه بدینسو برای آزادی پدرم صدا بلند کردیم، اما او محکمه نشده است و صدای ما شنیده نشده است."

خانوادۀ عزت‌الله ځواب خواستار رهایی او هستند و می‌گویند، پس از بازداشت او، در ماتم بسر می‌برند.

عبدالغفور لیوال شاعر و نویسنده
عبدالغفور لیوال شاعر و نویسنده

اما برخی آگاهان فرهنگی و فعالان حقوق بشر با انتقاد از بازداشت شاعران، نویسندگان و دیگر فعالان می‌گویند، بازداشت‌هایی این چنینی نشاندهندۀ هراس حکومت طالبان از آزادی بیان است.

غفور لیوال، یکی از این آگاهان فرهنگی به رادیو آزادی گفت:

"‌من فکر می‌کنم انتهای سانسور و استبداد را نشان می‌دهد، همچنان نشان می‌دهد که تا چی حد این حاکمیت از بیان حقایق و آزادی بیان هراس دارد و این ترس و هراس به فکر من فضا را بسته‌تر می‌سازد."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ چرایی بازداشت عزت‌الله ځواب و وضعیت وی پاسخ نداد.

اما مسئولان امنیتی حکومت طالبان پیش از این گفته‌اند که او را به خاطر نوشته‌های و فعالیت‌های فرهنگی‌اش بازداشت نکرده‌اند.

هیدربار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر در بارۀ نگرانی از بازداشت فعالان در افغانستان می‌گوید:

"اکنون بازداشت همه خبرنگاران، از افراد اکادمیک تا نویسندگان و هنرمندان در افغانستان نشان می‌دهد که هر گونه اظهار نظری غیر از تکرار پیام‌های طالبان و تمجید آنها، برای آنان تهدید را به همراه دارد. این موضوع بسیار نگران کننده است چون فرصت غنای فرهنگ، اندیشه و هنر را در افغانستان از بین می‌برد و همچنان هیچ فضایی برای زنان مردان افغان باقی نمی‌ماند تا در مورد آیندۀ کشورشان صحبت کنند."

هیدربار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدربار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر

آقای ځواب درحالی در این مدت در بازداشت طالبان بسر می‌برد که حکومت طالبان متهم به بازداشت و شکنجۀ ده‌ها فعال بخش‌های مختلف از جمله زنان معترض، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر است.

اما سخنگویان حکومت طالبان در بیشتر موردها مدعی شده اند که این فعالان به اتهام‌های غیر از فعالیت‌های حرفه‌ای‌شان بازداشت شده اند.

پیش از این نیز برخی سازمان‌های حقوق بشری در گزارش‌هایشان با نگرانی از بازداشت و شکنجۀ فعالان توسط طالبان، خواستار توقف این روند شده اند.

XS
SM
MD
LG