لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

حکومت طالبان نشرات رادیو و تلویزیون « افغانستان انترنشنل» را تحریم کرد


تلویزیون افغانستان انترنشنل
تلویزیون افغانستان انترنشنل

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلامیه کمیسیون رسیده گی به شکایات تخطی های رسانه ای حکومت طالبان در مورد رادیو تلویزیون افغانستان انترنیشنل را یک اقدام برای فشار خوانده و می گوید که این اقدام انگیزه سیاسی دارد.

این مرکز از مقامات حاکم طالبان خواسته که بر بنیاد قانون رسانه ها ، به حقوق رسانه های آزاد و مخاطبان آنها احترام بگذارند و اجازه بدهند که کمیسیون ، به شکایات و تخطی های احتمالی افغانستان انترنیشنل مطابق با قانون رسانه ها رسیده گی کند.

کمیسیون رسیده گی به شکایات و تخطی های رسانه ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان « کار و هرنوع همکاری با رادیو و تلویزیون افغانستان انترنیشنل و فراهم سازی امکانات نشر برنامه های آن در مکان های عمومی » را ممنوع اعلان کرد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که حالا در کنترول طالبان است
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که حالا در کنترول طالبان است

در اعلامیه کمیسیون که روز چهارشنبه در پایان نشست ارزیابی برنامه های رادیو و تلویزیون افغانستان انترنیشنل اعلان شد رادیو و تلویزیون افغانستان انترنیشنبل را به «نقض حریم خصوصی شهروندان، اشخاص حقوقی، شخصیت کشی ، تحریف اطلاعات و ترویج تعصبات قومی ، زبانی و منطقه ای» متهم ساخت. و همچنان ادعا شده است که « محتوا» و «رفتار مجریان» برنامه های رادیو و تلویزیون افغانستان انترنیشنل «خلاف ارزشهای افغانی و دینی است» و این رسانه « علیه نظام طالبان و به نفع مخالفان حکومت طالبان تبلیغات می کند.»

خـُــــــــبیب غفران سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان اعلامیه کمیسیون را در مورد رادیو و تلویزیون افغانستان انترنیشنل در شبکه ایکس (تویتر سابق) به نشر رسانده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه خود نوشته که هرچند ممنوع بودن کار و همکاری با رادیو تلویزیون افغانستان انترنیشنل بطور رسمی اعلان شده، اما یافته های این مرکز نشان میدهد که ممنوعیت کار با رسانه های تبعیدی افغانستان یک موضوع تازه نیست و این طرح غیر علنی مخصوصا در دو سال اخیر اجرا شده و شمار زیاد از خبرنگاران به ظن و اتهام همکاری با این رسانه ها تهدید و یا زندانی شده اند.

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتهٔ ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان
سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتهٔ ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتهٔ ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"عملکردی‌که کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای دارد، نشان‌دهندهٔ این است که طالبان می‌خواهد به‌عنوان ابزار فشار از آن بالای رسانه‌ها استفاده کند، کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ای هم اگر می‌خواهد در راستای آزادی بیان علمکرد آن مثبت واقع شود، خوب است بر اساس قانون همگانی رسانه‌ها فعالیت داشته باشد."

در همین حال هارون نجفی‌زاده، رئیس اجرائیوی تلویزیون «افغانستان اینترنشنال» با رد این ادعاها و اتهامات در پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان با این کار مردم را از دسترسی به خبر و تحلیل محروم می‌کند.

رادیو تلویزیون افغانستان انترنیشنل همزمان با سقوط نظام جمهوری و بازگشت دوباره طالبان به قدرت در ماه اسد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی در لندن مرکز بریتانیا آغاز به کار کرد.

XS
SM
MD
LG