لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۸ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

ریچارد بنیت: "سیلاب‌های اخیر یادآور آسیب‌پذیری افغانستان در برابر بحران تغییرات اقلیمی است"


ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در حساب ایکس خود نوشته است که سیلاب‌های اخیر در افغانستان از جمله در بغلان جان شمار زیادی را گرفته و افزوده که این یادآور آسیب‌پذیری افغانستان در برابر بحران تغییرات اقلیمی است.

بنیت افزوده است که برای رسیدگی به این آسیب‌پذیری نیاز است که هم حکومت طالبان و هم بازیگران بین‌المللی در کنار کمک‌های فوری، برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در بخش حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان نیز افزون بر ابراز نگرانی در این باره در حساب ایکس خود نوشته است که طالبان برای مبارزه با ویرانی‌های نایشی از تغییرات اقلیمی باید از قدرت همۀ نفوس افغانستان استفاده کنند و محدودیت‌ها بر زنان و دختران را حذف کنند.

شماری از شخصیت‌های سیاسی و جریان های سیاسی هم خواستار رسیدن کمک‌های فوری به سیلاب زده‌گان بغلان و دیگر ولایات شدند.

از یک هفته به این سو در نتیجۀ باران‌های شدید و سیلاب‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان به ویژه در بغلان و در کنار آن در غور، تخار، کندهار، کندز، بدخشان، فاریاب، بادغیس و هرات به مردم تلفات جای زیاد و خسارات مالی هنگفت وارد شده است.

سبلاب‌های اخیر در بسیاری ار مناطق شمال و غرب افغانستان تلفات و خساراتی را برجای گذاشته است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور نظام مخلوع افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نظام جمهوری پیشین در صفحات اجتماعی خود و حزب جمعیت اسلامی و جبهۀ آزادی، جبهه مخالف حکومت طالبان هم در اعلامیه‌های خود از سازمان‌های جهانی، نهادهای کمک رسان و تاجران خواستند که به متضرران کمک کنند.

میرویس عزیزی، تاجر افغان و مالک دو بانک خصوصی در افغانستان از جمله عزیزی بانک هم اعلام کرده که از طریق بنیاد عزیزی ۵۰ میلیون افغانی به سیلاب‌زدگان اخیر کمک می‌کند.

سازمان جهانی غذا می‌گوید ۳۰۰ نفر در سرتاسر افغانستان در نتیجه سیلاب‌های اخیر جان باخته‌اند.
سازمان جهانی غذا می‌گوید ۳۰۰ نفر در سرتاسر افغانستان در نتیجه سیلاب‌های اخیر جان باخته‌اند.

حکومت طالبان هم گفته که به زودی برای قربانیان این حوادث کمک رسانی می‌کند.

در این خبرنامه که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در حساب ایکس خود نشر کرده، آمده است که به وزارت‌های دولت در امور رسیدگی به حوادث، داخله و دفاع حکومت‌شان و همچنان مسئولان ولایتی‌شان هدایت داده می‌شود که هرچه زودتر مردم را نجات دهند و در راستای پیدا‌کردن و انتقال جان باختگان و درمان زخمیان از تمام امکانات خود استفاده کنند و در خدمت مردم خود باشند.

این درحالیست که پیش از این شماری از آسیب دید‌گان سیلاب‌ها در گفت‌ووگو با رادیو آزادی ادعا کرده بودند با آنان کمک‌های لازم صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG