لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۹ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

دیدبان حقوق بشر: وضعیت اسف‌بار زنان در افغانستان پُر آشوب شده و به نقطۀ حساسی رسیده است


دیدبان حقوق بشر: ازدواج‌های اجباری و زودهنگام نیز به دلیل بحران اقتصادی افزایش یافته است.
دیدبان حقوق بشر: ازدواج‌های اجباری و زودهنگام نیز به دلیل بحران اقتصادی افزایش یافته است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، وضعیت اسف‌بار زنان و دختران در افغانستان پُر آشوب شده و به نقطۀ حساسی رسیده است.

این سازمان روز دوشنبه با نشر مقاله‌ای زیر عنوان "جادۀ عدالت برای زنان افغان" گفته است، حاکمیت دوبارۀ طالبان، زنان افغان را وارد یک دورۀ تاریک دیگری از ظلم و ستم شدید کرده است.

در همین حال شماری از زنان و دختران افغان می‌گویند، ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر آموزش، کار و آزادی‌هایشان، آنان را از زندگی دلسرد و ناامید ساخته است.

اما حکومت طالبان همواره گفته است که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است.

در ادامۀ مقالۀ دیدبان حقوق بشر اما آمده که در حال حاضر یک سیستم وحشت‌ناک تبعیض و خشونت سیستماتیک مبتنی بر جنسیت در افغانستان حاکم است و حقوق زنان و دختران در تمام جنبه‌های زندگی و جامعه از جمله در بخش آزادی حرکت و بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز، حق اشتغال، مشارکت سیاسی، دسترسی به مراقبت‌های صحی و آموزش با محدودیت روبه‌رو هستند.

زنان در افغانستان بارها به دلیل فشار مضاعفی که از سوی طالبان بر این قشر وارد می‌شود، اعتراض کرده‌اند.
زنان در افغانستان بارها به دلیل فشار مضاعفی که از سوی طالبان بر این قشر وارد می‌شود، اعتراض کرده‌اند.

این سازمان تأکید می‌کند که طبق گزارش‌ها ازدواج‌های اجباری و زودهنگام به دلیل بحران اقتصادی افزایش یافته و این موضوع سبب کاهش بیشتر استقلال زنان و دختران شده و آن‌ها را در معرض اجبار و خشونت قرار داده است.

دیدبان حقوق بشر همچنان از ناپدید شدن اجباری زنان خبر داده و گفته که زنان توسط طالبان به شدت از جمله با شلاق و زندان مجازات شده‌اند و محدودیت‌های شدید زنان را از نظر اقتصادی وابسته و در برابر خشونت و تبعیض دومدار آسیب‌پذیر کرده است.

در عین حال شماری از زنان و دختران افغان می‌گویند، ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر آموزش، کار و آزادی زنان، آنان را از زندگی دلسرد و ناامید ساخته است.

روینا حیدری، دانشجوی محروم از تحصیل به رادیو آزادی گفت:

"از این که در خانه می‌باشم و نمی‌توانم به تحصیل خود ادامه دهم، بسیارناامید هستم، این بسیار روی روحیه‌ام تاثیر منفی دارد، چون من نمی‌توانم به آرزوی خود برسم که این باعث شده نسل جدید زنان پیشرفت نکنند، رویاهایشان از بین برود و این طور فکر کنند که آنها دیگر نمی‌توانند در اینجا زندگی کنند."

یکی از دختران محروم از آموزش در کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"محدود هستیم، در کشوری مثل افغانستان زن بودن یعنی یک موجود پوچ، من منحیث یک دختر افغان می‌خواهم که ما را هم در نظر بگیرند، ما انسان هستیم زن بودن دلیلی نیست که بخاطر آن ما را از آزادی و زندگی محروم کنید."

دیدبان حقوق بشر گفته است که یک سیستم وحشت‌ناک تبعیض و خشونت سیستماتیک مبتنی بر جنسیت در افغانستان حاکم است.
دیدبان حقوق بشر گفته است که یک سیستم وحشت‌ناک تبعیض و خشونت سیستماتیک مبتنی بر جنسیت در افغانستان حاکم است.

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در تابستان ۲۰۲۱، آموزش بالاتر از صنف ششم دختران را منع کرد و پس از آن تحصیل آنان در پوهنتون‌ها را نیز ممنوع ساخت.

همچنان بر کار زنان در بسیاری اداره‌های دولتی محدودیت وضع کرد و آنان را از کار در تمامی اداره‌های غیردولتی و پس از آن از کار در آرایشگاه‌ها منع کرد.

ممنوعیت بر ورزش، رفتن به مکان‌های تفریحی و حمام‌های عمومی زنانه و عدم سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی از دیگر ممنوعیت‌هایی اند که حکومت طالبان در نزدیک به سه سال گذشته بر زنان در افغانستان وضع کرده اند.

XS
SM
MD
LG