لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۴ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

مراسم تشییع جنازه رئیس جمهور ایران به روز سه شنبه برگزار میشود


ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیشین ایران که به روز یکشنبه در سانحه هوایی جان داد
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیشین ایران که به روز یکشنبه در سانحه هوایی جان داد

به اساس گزارش رادیو فردا بخش ایرانی رادیو آزادی، معاون اجرایی رئیس جمهور ایران در گفتگو با شبکه خبری تلویزیون ایران جزئیات مراسم تشییع جنازه و به خاکسپاری جسد ابراهیم رئیسی در شهرهای تبریز، قم، تهران و مشهد را، اعلام کرد.

محسن منصوری در جلسه فوقالعاده روز دوشنبه ۲۱ می وزیران کابینه، با حکم محمد مخبر، سرپرست ریاستجمهوری، به ریاست کمیته تشییع جنازه، انتخاب شد.

او گفت که اجرای مراسم صبح روز سه شنبه ۱ جوزا از تبریز آغاز و بعد از ظهر در قم ادامه خواهد یافت.

به گفته منصوری ، صبح چهارشنبه ۲ جوزا مراسم در تهران برگزار میشود و سپس پنجشنبه صبح پس از مراسم تشییع جنازه در خراسان جنوبی، مراسم به خاکسپاری در مشهد، برگزار خواهد شد.

آقای منصوری همچنین گفت که به دلیل برگزاری مراسم، روز چهارشنبه در سراسر ایران تعطیل و تمام امتحانات مکاتب در روز های سه شنبه و چهارشنبه نیز لغو می شود.

آصف علی زرداری رئیس جمهور ایران که قرار است در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی اشتراک کند
آصف علی زرداری رئیس جمهور ایران که قرار است در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی اشتراک کند

هنوز مشخص نیست کدام سران کشور های خارجی در این مراسم حضور می یابند.

اما خبرگزاری ها در ایران اعلام کرده اند که آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، به نمایندگی از این کشور در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی شرکت خواهد کرد.

مقامات ایرانی در مورد امنیت مراسم تشییع جنازه و تدفین چیزی نگفته اند.

ایران پیش از این شاهد حملات مرگبار در مراسم تشییع جنازه و سالگردها بوده است.

به عنوان مثال، در سوم جنوری امسال ، دو انفجار مرگبار در شهر کرمان در مراسم یاد بود از مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران رخ داد که در آن حداقل ۱۰۰ نفر کشته و ۲۸۴ تن دیگر، زخمی شدند.

داعش مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

در این حال، مقام ها ۸ ماه سرطان امسال را تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کردند.

رهبری قوای مقننه و قضائیه ایران و معاون ریاستجمهوری، در جلسه ای به زمانبندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامل زمان تشکیل هیئت های اجرایی، ثبت نام نامزدها، کمپاین انتخاباتی و روند برگزاری را، تعیین کردند.

بر مبنای قانون اساسی ایران، در صورت مرگ یا عزل رئیس جمهور، «شورای متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول ریاست جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهوری جدید انتخاب شود».

قرار است انتخابات برای گزینش رئیس جمهور جدید ایران به تاریخ هشتم سرطان امسال برگزار شود
قرار است انتخابات برای گزینش رئیس جمهور جدید ایران به تاریخ هشتم سرطان امسال برگزار شود

وزارت امور خارجه امریکا نیز در خبرنامه ی ضمن ابراز تسلیت به خاطر مرگ رئیسی، بر حمایت از مردم ایران تأکید کرده است.

در این خبرنامه آمده، «در حالی که ایران رئیس جمهور جدیدی را انتخاب میکند، ما هم یک بار دیگر اعلام میکنیم که حامی مردم ایرانیم و از مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادیهای اساسی، حمایت میکنیم.»

سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران همراه با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه، سیدمحمدعلی آلهاشم نماینده مجلس از آذربایجان شرقی، مالک رحمتی والی آذربایجان شرقی و ۴ سرنشین دیگر عصر یکشنبه ۳۰ ثور در اثر سقوط هیلیکوپتر در یکی از مناطق جنگلزار ولایت آذربایجان شرقی ایران، جان داد.

پس از کشته شدن رئیسی، محمد مخبر معاون ریاست جمهوری ایران به امر علی خامنه یی رهبر این کشور به حیث سرپرست ریاست جمهوری موظف شد که انتخابات را طبق قانون اساسی تا پنجاه روز دیگر، برگزار کند.

XS
SM
MD
LG