لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۸ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

زنان در افغانستان: "حقوق زنان و آموزش‌ دختران باید در صدر اجندای گفت‌وگوها در دوحه قرار گیرد"


زنان افغان که آموزش و کار را حق اساسی خود عنوان می‌کنند.
زنان افغان که آموزش و کار را حق اساسی خود عنوان می‌کنند.

همزمان با اعلام تاریخ دقیق برگزاری سومین دور نشست دوحه در بارۀ افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد، شماری از زنان محروم و فعالان حقوق زنان می‌گویند، انتظار دارند که موضوع حقوق زنان و آموزش دختران در صدر محور گفت‌وگو‌ها قرار گیرد.

به بیان آنان، در این نشست‌ها باید کسانی حضور یابند که صدای واقعی زنان افغان باشند.

ناجیه حیدری که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از تحصیلات عالی محروم شده است، می‌گوید:

"در این نشست باید به آموزش دختران اولویت داده شود، باید به آن زنان حق اشتراک بدهند که همیشه در این عرصه صدای‌شان را بلند کردند و یک بار هم صدای ما به گوش جهانیان رسانده شود."

ترنم سعیدی، یک تن از فعالان حقوق زنان در بارۀ خواسته‌هایش از دور بعدی نشست دوحه به رادیو آزادی گفت:

"موضوعات مهم که در این نشست باید به آن توجه شود شامل پایان جنایات و خشونت‌های طالبان است که آنان بر سر مردم افغانستان خصوصاً زنان انجام داده اند. تأمین امنیت، تضمین حقوق‌ بشری، حقوق زنان و‌ کودکان ‌و همچنان تأمین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی از خواست‌های اساسی زنان افغانستان می‌باشد. تا به این مشکل در افغانستان خاتمه داده شود و دختران بتوانند تحصیل کنند و به اهداف خود برسند."

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ سخت‌گیری بر زنان در افغانستان افزایش یافته است.
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ سخت‌گیری بر زنان در افغانستان افزایش یافته است.

در سومین نشست دوحه در بارۀ افغانستان به میزبانی ملل متحد که قرار است از ۳۰ جون تا اول جولای برگزار شود، نمایندگان کشورها و سازمان‌ها نیز شرکت خواهند کرد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۱ ماه می در یک نشست خبری گفت که از طالبان و نمایندگان جامعۀ مدنی را نیز به این نشست دعوت کردند.

دوجاریک افزود که روزمِری دیکارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و تأمین صلح در سفر خود به کابل از ۱۸ تا ۲۱ می با جهت‌های مختلف در افغانستان از جمله با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

او گفت که دیکارلو در این دیدارها در بارۀ مشکلات کنونی افغانستان از جمله وضعیت حقوق بشر به ویژه آموزش دختران و زنان گفت‌وگو کرده است.

استیفن دوجاریک در بارۀ هدف این نشست گفت:

"هدف این نشست افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوۀ منسجم، هماهنگ و منظم‌تر است."

این درحالیست ملل متحد پیش از این هم میزبان دور نخست و دور دوم نشست دوحه در بارۀ افغانستان بود که هدف آن یافتن یک راه حل اساسی برای مشکلات افغانستان خوانده شده است.

اولین نشست دوحه در ماه می ۲۰۲۳ و دومین نشست در ماه فبروری سال جاری میلادی برگزار شد.

حکومت طالبان در دومین نشست دوحه به دلیل آنچه که عدم پذیرفته شدن خواسته‌هایش عنوان کرد، شرکت نکرد. اما خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان به نقل از مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزای حکومت طالبان نوشته است که در نشست بعدی در صورت پذیرفته شدن موضع حکومت‌شان شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG