لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۸ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

ارزیابی تازهٔ سازمان ملل: سیلاب‌های اخیر، افغانستان را با بحران روبرو کرده است


سیلاب در ولایت بغلان در شمال افغانستان
سیلاب در ولایت بغلان در شمال افغانستان

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرده است که افغانستان پس از سیلاب‌های شدید با بحران مواجه است. به گفته این سازمان، هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند و بسیاری همچنان به دلیل سیلاب‌ها مفقود هستند. چندین ولایت از جمله بغلان، غور و فاریاب اخیراً شاهد سیلاب‌های ویرانگر بوده‌اند که خسارات مالی و جانی زیادی به هزاران خانواده وارد کرده است. برخی خانواده‌های آسیب‌دیده از سیلاب‌ها گزارش داده‌اند که هنوز کمک‌های لازم به آن‌ها نرسیده است.

در همین حال، برنامه جهانی غذا (WFP) گزارش داده است که سیلاب‌های اخیر جاده‌ها و پل‌ها را در مناطق آسیب‌دیدۀ افغانستان تخریب کرده و انتقال مواد غذایی را دشوار ساخته است. بخش افغانستان این برنامه روز گذشته، پنجشنبه، در صفحۀ ایکس خود نوشته است که آن‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا کمک‌ها را به مناطق نیازمند برسانند. این برنامه گزارش داده که تاکنون به نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آسیب‌دیده‌گان سیلاب مواد غذایی رسانده است.

میر علی، یکی از ساکنان فاریاب، به رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه سازمان‌های غیردولتی در حد لباس و مواد غذایی به آسیب‌دیده‌گان سیلاب کمک کرده‌اند و دولت هنوز هیچ کمکی نکرده است. مردم همه چیز خود را از دست داده‌اند و صدای ما باید توسط دولت شنیده شود و کمک صورت گیرد."

شهرواندان: به شدت به کمک‌های اولیه نیاز است

نصیراحمد، یکی از ساکنان بغلان مرکزی، تأکید دارد که آسیب‌دیده‌گان سیلاب به شدت به کمک‌های اولیه نیاز دارند.
"به شدت به کمک نیاز است. مردم در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و به کمپل، خمیه، مواد غذایی و هر چیز دیگری نیاز دارند. کمکی که از سوی دولت شده به برخی از افراد آسیب‌دیده رسیده و به برخی نرسیده است."

غور یکی از دیگر ولایت‌های افغانستان که بیشترین آسیب را از سیلاب‌های مرگ‌بار اخیر در افغانستان دیده است.
غور یکی از دیگر ولایت‌های افغانستان که بیشترین آسیب را از سیلاب‌های مرگ‌بار اخیر در افغانستان دیده است.

تلاش کردیم تا نظر جانان سائق، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، را در مورد آخرین آمار خسارات ناشی از سیلاب‌ها در ولایات مختلف بگیریم، اما او تا زمان انتشار این گزارش به سوالات ما پاسخ نداد.

احتمال بارش باران برای امروز

با این حال، برنامۀ جهانی غذا پیشتر اعلام کرده بود که باران‌های شدید و سیلاب‌ها در ماه می سال جاری در ولایات شمالی، شمال شرقی و غربی افغانستان ۵۴۰ نفر را کشته و بیش از ۸۰ هزار نفر را زخمی کرده است.

این سازمان نسبت به افزایش سیلاب‌ها در ماه‌های آینده در افغانستان هشدار داده و اعلام کرده است که این سیلاب‌ها میزان گرسنگی را در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب افزایش خواهد داد.

این در حالی است که روز گذشته وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان اعلام کرد که برای امروز نیز در ۲۲ ولایت افغانستان از جمله سالنگ‌ها بارش‌های شدید و سیلاب‌ پیش‌بینی می‌شود و شدت باران بین ۱۵ تا ۵۰ میلی‌متر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG