لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

خانجان الکوزی: تاجران افغان بخش اعظم سرمایه‌‌های خود را به ایران انتقال داده اند


خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

بسیاری ازتاجران افغان سرمایه های خود را به ایران منتقل کرده اند. آنان در بخش های پروسس مواد غذایی، نوشابه‌ها و سایر زمینه ها سرمایه های هنگفتی را به کار انداخته اند.

میزان سرمایه گذاری افغان ها در ایران تا سه میلیارد دالر نشان داده شده. بیشتر آنها سرمایه گذارانی هستند که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان به ایران رفته اند.

به گفته مقام های ایرانی، میزان سرمایه گذاری در آنکشور هر سال در حال تغییر و افزایش است.

از میان بیشتر از ۸۰۰ شرکت خارجی ثبت شده در ایران نیمی از آن مربوط به افغان‌ها است

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان روز یکشنبه "۹ جون" در گفتگو با رادیو آزادی تایید کرد که بسیاری از سرمایه گذاران افغان به ویژه باشنده های ولایت های غربی، شرکت ها و سرمایه گذاری های شانرا به ایران انتقال داده اند:

" شرایط در ایران خوب است. برق هست. سهولت ها وجود دارد. در گام بعدی، هنگامی که این تغییر در افغانستان رخ داد، شماری از مردم در آغاز با مشکلات زیادی روبرو بودند، بنابراین شرایطی پیش آمد که از نظر معنوی نیز به آنجا رفتند. اگرچه شرایط در افغانستان بهتر شده، اما اکنون به ایران رفته اند. آنجا امکانات برای خانواده، آموزش، برخی سهولت های دیگر وجود دارد. شماری از آنها در ایران مشغول تجارت هستند. دقیق است که افغان ها در ایران سرمایه گذاری زیادی کرده اند."

کارگر مصروف کار در یکی از شرکت های سرمایه گذاری شده یی خارجی در ایران
کارگر مصروف کار در یکی از شرکت های سرمایه گذاری شده یی خارجی در ایران

در اگست سال ۲۰۲۱ و با بازگشت طالبان به قدرت، علاوه بر خروج تقریباً همه سرمایه گذاران خارجی، بسیاری از سرمایه گذاران افغان نیز سرمایه گذاری ها و شرکت های شانرا از افغانستان بیرون کردند.

آنها بیشتر در ایران، امارات متحده عربی و ترکیه مشغول فعالیت، تجارت و سرمایه گذاری استند.

سازمان اسناد و املاک ایران این هفته اعلام کرد که بیش از نیمی از شرکت های خارجی مربوط به افغان ها است.

رادیو فردا، بخش ایران رادیو آزادی به نقل از صفدر کشاورز، سخنگوی این اداره گزارش داده که گفته است، نیمی از ۸۲۴۱ شرکت خارجی در ایران متعلق به افغانها هستند و همه امکانات را برای آنها فراهم کرده اند.

حسین سلیمی، رئیس اتاق سرمایه گذاری خارجی ایران نیز ماه گذشته به رسانه ها گفته بود که میزان سرمایه گزاری افغان ها در آنکشور، طی یک سال و نیم گذشته دو برابر شده است.

به گفته او، افغان ها از سرمایه گزاری های کوچک ۳۰۰ هزار دالری گرفته تا ۲۰ میلیون دالری در ایران سرمایه گذاری کرده اند.

این سرمایه گذاری ها بیشتر در بسته بندی مواد غذایی است که غله و آب میوه از مهم ترین اقلام آن به حساب می آید.

کارگران افغان نیز در ایران تن به کار های شاقه می دهند و با مزد اندک شبانه روز کار می‌کنند
کارگران افغان نیز در ایران تن به کار های شاقه می دهند و با مزد اندک شبانه روز کار می‌کنند

بخشی دیگر از سرمایه گذاری ها در امور ساختمانی است زیرا به دلیل کاهش تجارت شرکت های ساختمانی در افغانستان، بازارش در اینکشور خیلی کم رنگ شده است.

افغانها در سال گذشته بزرگ ترین سرمایه گذاران خارجی در ایران بوده اند و به دنبال آنها، چینی ها و عراقی ها قرار دارند.

وزارت تجارت طالبان گفته که زمینه کار و فعالیت را برای سرمایه گذاران افغان فراهم کرده بناء از سرمایه گذاران خواسته است که سرمایه های خود را به افغانستان برگردانند و در آنجا به کسب و کار و سرمایه گذاری بپردازند.

اگرچه ایران زمینه های بهتری را برای اسکان و تجارت تاجران و سرمایه گذاران افغان فراهم کرده و از آن برای رشد اقتصادی اینکشور استفاده می کند، باز هم اخراج اجباری پناهجویان افغان را ادامه داده و از سوی دیگر بنابر فقر، بیکاری و تحولات سیاسی، ده ها هزار تن از افغان ها پس از حاکمیت دو باره طالبان، راه ایران را پیش گرفته اند.

XS
SM
MD
LG