لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

جهان

گروه حماس پاسخ به پیشنهاد طرح آتش‌بس در غزه را به میانجی‌گران مصر و قطر سپرد

دو تن از افراد گروه حماس
دو تن از افراد گروه حماس

گروه تندرو حماس طی بیانیه‌ای، پاسخ خود را به پیشنهاد مورد حمایت امریکا برای طرح آتش بس درنوار غزه، به میانجی‌گران قطری ومصری سپرد.

گروه حماس ازسوی امریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

حماس و گروه جهاد اسلامی که وابسته به آن است، گفتند که آنها آماده هستند برای دست یابی به یک توافق، تعامل مثبت داشته باشند و توقف کامل جنگ برای آنها اولویت دارد.

گروه جهاد اسلامی نیز به عنوان یک سازمان دهشت افگن شناخته میشود.

یک مسئول ارشد حماس به تلویزیون المیادین لبنان بدون جزئیات بیشتر گفت که این گروه برخی ملاحظات خود بر این پیشنهاد را به میانجیگران سپرد.

واشنگتن گفته است که این بیانیه ای حماس را ارزیابی می‌کند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

وقوع انفجار در منطقۀ میرعلی وزیرستان شمالی در پاکستان

عکس نمادین، پاکستان
عکس نمادین، پاکستان

هفت تن در یک انفجار در منطقه میرعلی، وزیرستان شمالی در خیبر پختونخوا، زخمی شدند. پلیس و مقامات امنیتی این منطقه به بخش مشال رادیو اروپای آزاد گفتند که دیروز، حمله‌کننده‌گان هنگام عبور یک موتر اردو از منطقه یک بم دستی را بر آنان پرتاب کردند.

مقامات می‌گویند که این بم به موتر نظامی آسیب نرسانده است، اما غیرنظامیان در بازار زخمی شده و دو موتر غیرنظامی نیز تخریب شده‌اند. پس از این حمله، افراد مسلح متواری شدند و مجروحان به شفاخانه میرعلی انتقال داده شدند. تاکنون کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در ۱۸ جون نیز مردان مسلح در یک حمله هدفمند در میرعلی سه نفر را کشتند و در یک حمله دیگر، شش سرباز امنیتی در منطقه میرامشا زخمی شدند.

۲۲ کشته در آتش‌سوزی مرگبار در کارخانۀ تولید بطری لیتیوم در کوریای جنوبی

ساختمانی که در کوریای جنوبی آتش گرفته است
ساختمانی که در کوریای جنوبی آتش گرفته است

در آتش‌سوزی پس از انفجار در یک کارخانه تولید بطری لیتیوم در کوریای جنوبی، ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. مقامات اطفائیه اعلام کردند که این آتش‌سوزی پس از انفجار چند بطری در یک انبار حاوی حدود ۳۵۰۰۰ بطری رخ داده است. هنوز علت و چگونه‌گی انفجار بطری‌ها مشخص نیست.

کیم جین یونگ، مسئول اطفاییه محلی، به خبرنگاران گفت که ۱۸ کارگر چینایی در میان کشته‌شده‌گان هستند. یون سوک یول، رئیس‌جمهور کوریای جنوبی، به محل حادثه رفته و مسئولان او را در جریان این حادثه قرار داده‌اند.

افزایش تلفات زائران مراسم حج امسال در عربستان سعودی

گرمای شدید امسال، تلفات زیادی را در مراسم حج به همراه داشته است.
گرمای شدید امسال، تلفات زیادی را در مراسم حج به همراه داشته است.

شمار زائرانی که در مراسم حج امسال جان باخته اند، از مرز ۱۳۰۰ تن گذشته است. فهد بن عبدالرحمن الجلاجل، وزیر صحت عربستان سعودی دیروز یکشنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت که ۸۳ درصد زائرین جان باخته، کسانی‌اند که نام‌های‌شان به‌گونۀ رسمی جهت ادای مراسم ادا حج ثبت نشده بود.
این زائران بیشتر به دلیل پیمودن مسافت طولانی در زیر آفتاب سوزان عربستان سعودی، جان باختند.
خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از دو منبع در قاهره گزارش داد که بیش از پنجاه درصد این زائران شهروندان مصری بودند.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی جواز ۱۶ شرکت مسافرتی را پس گرفته که زمینه مسافرت زائرین را به‌طور غیر رسمی فراهم کرده‌اند.

حملات مسلحانه در جمهوری داغستان روسیه، ۹ کشته و ۲۵ زخمی برجای گذاشت

یکی از مراکزی که در جمهوری داغستان روسیه هدف حمله قرار گرفته است.
یکی از مراکزی که در جمهوری داغستان روسیه هدف حمله قرار گرفته است.

در حملات افراد مسلح در جمهوری داغستان روسیه حد اقل ۹ نفر به شمول هفت سرباز پولیس و یک کشیش کشته شده‌اند. این حملات روز گذشته در شهرهای «مهاج قلعه» و «دربند» انجام شده‌اند. مقامات امنیتی روسیه می‌گویند که دو حمله کننده کشته شده و عملیات برای بازداشت حمله کننده‌گان دیگر دوام دارد.

جمهوری داغستان روسیه که تعداد نفوس مسلمانان آن زیاد است با جمهوری‌های گورجستان و آذربایجان مرز مشترک دارد.

در این حملات حد اقل ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند .

تا حال هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته، ولی در سال‌های گذشته، گروه دولت اسلامی داعش، حملات متعددی را در روسیه انجام داده که خونین‌ترین آن در ماه ماچ سال جاری در یک تالار کنسرت در مسکو بود که در آن ۱۴۵ نفر کشته شده و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

حزب‌الله لبنان یک قرارگاه اردوی اسرائیل را هدف قرار داد

حملۀ حزب‌الله لبنان به یک مقر اسرائیل
حملۀ حزب‌الله لبنان به یک مقر اسرائیل

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان امروز یکشنبه ۳ سرطان اعلام کرد که با استفاده از طیاره‌های بی‌سرنشین، یک قرارگاه اردوی اسرائیل را در شمال این کشور هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس، این حمله حزب‌الله در واکنش به کشته شدن یک فرمانده اسلام‌گرای این گروه صورت گرفته است.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳، تقریباً روزانه در مرز میان اسرائیل و لبنان به تبادل آتش می‌پردازند.

حزب‌الله متحد نزدیک گروه حماس است. گروه حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده است.

یک سفینه مشترک تحقیقاتی فرانسه و چین به فضا پرتاب شد

تصویر آرشیف: سفینه فضایی
تصویر آرشیف: سفینه فضایی

یک سفینۀ فضایی فرانسوی - چینی روز شنبه (۲۲ جون) به فضا پرتاب شد که این مسئله، نمونه‌ای قابل توجه از همکاری بین یک قدرت غربی و یک قدرت بزرگ آسیایی، محسوب می شود.

این سفینۀ که توسط انجنیران فراسه و چین انکشاف یافته، دو دستگاه فرانسوی و دو دستگاه چینی را با خود حمل می کند. این وسایل انفجاراتی را در فضا، مطالعه می کنند که نور آن پس از میلیاردها سال نوری به زمین می رسد.

اداره ملی فضایی چین اعلام کرده که این سفینۀ فضایی ۹۳۰ کیلوگرامی با یک راکت چینی از یک پایگاه فضایی در جنوب غرب ولایت سیچوان "به موفقیت" به فضا پرتاب شده است.

رئیس سازمان صحی جهان بر اهمیت موسیقی در حفظ سلامتی انسان‌ها، تاکید کرد

تعدادی از دانش آموزان لیسه موزیک افغانستان که در پرتگال کنسرت اجرا کردند
تعدادی از دانش آموزان لیسه موزیک افغانستان که در پرتگال کنسرت اجرا کردند

رئیس سازمان صحی جهان (دبلیو. اچ. او) می گوید که موسیقی ابزار قدرتمندی است که انسان را تحت تأثیر قرار داده، تحرک بخشیده به انسان انگیزه می دهد تا به گفتۀ او تغییرات معنی داری را ایجاد کند.

تدروس ادهانوم گبریسوس روز شنبه (۲۲ جون) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) همچنین نوشته که مشتاقانه منتظر فستیوال شهروند جهان ۲۰۲۴ (Global Citizen Festival) است که توسط دبلیو. اچ. او سازماندهی شده، و به گفتۀ او صدا های رسای بسیاری ها را برای برابری و مساوات گرد هم می آورد.

رئیس سازمان صحی جهان در حالی از قدرت موسیقی برای تغییرات معنی دار در زندگی انسان ها یاد کرده که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی نواختن، پخش و حتی شنیدن موسیقی را در افغانستان منع کرده اند.

جنبش تحفظ پشتون خواهان جلوگیری از نا امنی ها در وزیرستان شمالی شد

گردهمایی اعضای جنبش تحفظ پشتون در منطقه رزمک وزیرستان شمالی پاکستان
گردهمایی اعضای جنبش تحفظ پشتون در منطقه رزمک وزیرستان شمالی پاکستان

جنبش تحفظ پشتون روز شنبه (۲۲ جون) یک نشست بزرگ اعتراضی را در منطقه رزمک در وزیرستان شمالی، در حمایت از تردد آزاد و تجارت و علیه ناامنی و آنچه که فعالان این جنبش کشتارهای هدفمند می خوانند، دایر کرد.

عید رحمان وزیر، رئیس شاخه وزیرستان شمالی جنبش تحفظ پشتون، به روز شنبه به بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که افراد زیادی از مناطق مختلف پشتون نشین ولایات خیبرپختونخوا و بلوچستان در این نشست اعتراضی شرکت داشتند.

این نشست اعتراضی در حالی دایر شده که مردم وزیرستان شمالی و جنوبی، دره اسماعیل خان، بنو و سایر مناطق خیبر پختونخوا از ناامنی شکایت دارند.

بر اساس گزارش بخش پاکستان رادیو آزادی، در سال ۲۰۲۴ میلادی ۲۸ حمله هدفمند در وزیرستان شمالی صورت گرفته و در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۵۰ تن از رهبران قبایل، جوانان، فعالان سیاسی، علمای دینی و نیروهای امنیتی در اثر حملات تروریستی کشته و زخمی شده اند.

معاون وزیر خارجه امریکا در سفر به ویتنام به تحکیم روابط میان واشنگتن و هانوی تاکید کرد

بیرق ایالات متحده امریکا
بیرق ایالات متحده امریکا

دنیل کریتن برینک، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور شرق آسیا و پسیفیک گفته است که تنها ویتنام تصمیم گرفته می‌تواند که چگونه از استقلال و منافع اش با بهترین شکل پاسداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کریتن برینک امروز جمعه، ۲ ماه سرطان، در جریان دیدار از هانوی، پایتخت ویتنام این سخن را ابراز کرد.

او در صحبت با چند رسانه افزوده است که مشارکت ایالات متحده و ویتنام هرگز قوی‌تر از حال حاضر نبوده است.

آقای کریتن برینک به روز جمعه، اول ماه سرطان، به هانوی رسید.

پیش از این سفر دیپلومات امریکایی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد ویتنام شده بود که سفر وی، شدیداً مورد انتقاد واشنگتن قرار گرفت.

زلینسکی از متحدان غربی خود خواست « تروریست‌های روسیه» را نابود کنند

 ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که در نتیجۀ بمباران شهر خارکیف توسط روسیه پس از چاشت امروز جمعه، ۲ ماه سرطان، دستکم ۳ تن کشته شدند.

زلینسکی در شبکۀ تلگرام نوشته است که بمب‌های رهبری شدۀ روسیه باید متوقف شود.

او افزوده است که به تصامیم قاطع «شرکای» خود نیاز دارند تا به گفته اش «تروریست» های روسیه و طیاره‌های جنگی آن کشور را نابود کنند.

ایهور تیری هوف، شاروال خارکیف گفته است که در بمباران شهر خارکیف ۳۴ تن دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ مقامات خارکیف، چهار بمب امروز بر این شهر پرتاب شد که به ساختمان های مسکونی، دکان‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عامه نیز زیان رسانده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG