لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

افزایش موارد تب کانگو در آستانۀ عید قربان در افغانستان


داکتران در حال رسیده‌گی به یک بیمار مبتلا به تب کنگو در هرات - افغانستان
داکتران در حال رسیده‌گی به یک بیمار مبتلا به تب کنگو در هرات - افغانستان

همزمان با نزدیک شدن عید قربان و ایجاد بازار فروش مواشی برای قربانی در نقاط مختلف افغانستان، نگرانی‌ها از افزایش بیماری تب کانگو در این کشور بیشتر شده‌است.

میرا جان باشنده شهر کابل که قصابی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید که خانم‌اش از چند روز به این طرف به بیماری تب کانگو مبتلا شده و اکنون در شفاخانه بستری است:

"تقریباً سه روز می‌شود خانمم مریض است، در جان‌اش کنه چسپیده بود، همو کنه را که جدا کردیم، سر دردی زیاد شد، بعداً نزد داکتر مراجعه کردیم و حالا معاینات‌اش را تکمیل کردیم."

میرزا خان نیز می‌گوید برادرش به بیماری تب کانگو مبتلا شده‌است.

او درمورد اعراض و علایمی‌که نزد برادرش به سبب این بیماری پیدا شده، چنین گفت: "در نخست یک تب و لرزه شدید برایش پیش شد، کمرش هم درد داشت، وقتی خوب شد، پاهایش را درد گرفت، وقتی پاها هم خوب شد، باز گفت دلم تاب‌وپیچ می‌دهد و همین بود که اسهال هم برایش پیدا شد، وقتی به داکتر بردیم‌اش، گفت که بیماری کانگو است."

مختصصین: تب کانگو، بیماری خطرناکی است

متخصصین بخش امراض انتانی در افغانستان، کانگو را یک بیماری خطرناک خوانده و تأکید می‌کنند که مردم هنگام ذبح حیوان در هر زمان به شمول ایام عید قربان باید از لباس محافظتی استفاده کنند.

تب گنگو بیماری است که از حشره‌ها به سایر حیوانات مختلف از جمله گاو و گوسفند و از این حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند.
تب گنگو بیماری است که از حشره‌ها به سایر حیوانات مختلف از جمله گاو و گوسفند و از این حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند.

داکتر فریدالله عمری متخصص امراض انتانی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در قسمت پیش‌گیری باید گفت کسانی‌که مالدار استند، باید حیوانات و خانه‌های خود را دواپاشی کنند، کسانی‌که قربانی می‌کنند، اگر در جلد خود زخمی داشته باشند، بهتر است در زمان توته کردن گوشت و ذبح حیوان شرکت نکنند و کسانی‌که حیوان را ذبح می‌کنند، باید ماسک، عینک، پیش‌بند، دست‌کش و موزه داشته باشند."

وزارت صحت عامه حکومت طالبان در جریان هفتهٔ جاری در یک پیام به رسانه‌ها گفته که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی در پنج ماه گذشته حدود ۲۰۳ مورد این بیماری و ۶ واقعه مرگ‌ومیر، ثبت شده‌است.

این وزارت طالبان می‌افزاید که موارد ابتلای به این بیماری در دو ماه اخیر نسبت به ماه‌های گذشته در سال جاری، ۳۸ فیصد افزایش یافته است.

در افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۱۲۰۰ مورد تب کانگو ثبت شده که در نتیجه آن حدود صد تن جان خود را از دست داده‌اند.

اداره غذا و زراعت ملل متحد (اف ای او) نیز گفته است که در آستانه عید اضحی، با انتقال و کشتار حیوانات برای قربانی از افزایش موارد مثبت تب کانگو در افغانستان، نگران است.

این اداره روز سه شنبه (۲۲ جوزا) در حساب اکس (تویتر سابق) خود گفت که موارد تب کانگو از حیوان به انسان سرایت می‌کند و یک بیماری کشنده برای انسان‌ها است.

داکتران می‌گویند که تب کانگو یک مرض کشنده مکروبی (ویروسی) است که از طریق گزیدن کنه به حیوان و انسان منتقل شده و تب شدید، سر دردی ، در عضلات، شخی گردن، کمر دردی، درد شکم و اسهال از اعراض و علایم ابتدایی این بیماری خوانده می‌شود.

XS
SM
MD
LG