لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد: رایان کوربت در زندان طالبان با خطر مرگ مواجه است


رایان کوربت با همسرش آنا کوربت که هر دو در افغانستان وظیفه انجام دادند. اما کوربت در آخرین سفر خود به افغانستان دستگیر شد.
رایان کوربت با همسرش آنا کوربت که هر دو در افغانستان وظیفه انجام دادند. اما کوربت در آخرین سفر خود به افغانستان دستگیر شد.

یک گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد هشدار می‌دهد که رایان کوربت، تبعۀ امریکایی که از دو سال به این‌سو در بند طالبان است، به علت عدم دسترسی به خدمات صحی با خطر آسیب‌های جبران‌ناپذیر یا حتی مرگ روبه‌روست.

آلیس جیل ادواردز، گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد در امور شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز ناوقت روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده که کوربت به مشکلات صحی متعددی دچار شده و به مراقبت‌های صحی فوری نیاز دارد.

خانم ادواردز افزوده که وضعیت صحی این تبعۀ امریکایی در زندان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و بارها قصد خودکشی و خودآزاری را ابراز کرده‌است.

این گزارش‌گر ویژۀ ملل متحد با ابراز این‌که شرایط بازداشت این امدادرسان بشردوستانه کاملاً نامناسب و بسیار کمتر از استانداردهای بین‌المللی است، از طالبان خواسته که بدون تأخیر باید زمینه تداوی رایان کوربت را در یک شفاخانۀ غیر نظامی فراهم کند.

به‌گفتۀ خانم ادواردز، طالبان کوربت را در سلول‌های کوچک بدون نور آفتاب، گاهی در زیر زمین که ۲۴ ساعت در شبانه روز قفل هستند، نگهداری می‌کند و تنها برای دیدارهای کوتاه و حمام همیشه تحت نظارت نگهبان‌های مسلح بیرون آورده می‌شود.

او همچنان افزوده که رایان کوربت به کمک‌های حقوقی مؤثر دسترسی ندارد و تماس‌های تلفنی بسیار محدودی با خانواده‌اش داشته است.

کوربت با سایر اعضای خانواده‌اش
کوربت با سایر اعضای خانواده‌اش

این درحالی‌ست که شماری از فعالان حقوق بشر و آگاهان روابط بین‌الملل، عدم دست‌رسی او به خدمات صحی و تماس با خانواده را نقض حقوق بشر دانسته و خواستار رهایی او بر اساس قوانین بین‌المللی هستند.

شهزاد اکبر: وضعیت زندان‌های زیر حاکمیت طالبان وحشتناک است

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و فعال در این بخش به رادیو آزادی گفت: "هم در قوانین بین‌المللی، هم در آموزه‌‍‌های دینی مستند شده که بدرفتاری، توهین به کرامت انسانی، عدم دست‌رسی به خدمات صحی، عدم دست‎رسی به خانواده همهٔ این‌ها نقض حقوق بشر است، ما در رواداری (نهاد حقوق بشری زیر اداره او) در مصاحبه با زندانی‌های خارجی رها شده و خانواده‌های شان مستند کردیم که متأسفانه وضعیت زندان‌ها در زیر حاکمیت طالبان بسیار وحشتناک است."

ولی فروزان، آگاه روابط بین‌الملل به رادیو آزادی گفت، هیچ جرمی بر رایان کوربت به اثبات نرسیده و باید بر اساس قوانین بین‌المللی رها شود: "نظر به قوانین بین‌المللی باید رها شود، یا حداقل باید خدمات صحی هرچه زودتر برایش ارائه شود، این مخالف موازین یا قوانین بین‌المللی است."

پیش از این، وکلای مدافع رایان کوربت از سازمان ملل متحد خواستار کمک و مداخله برای رهایی او شده‌اند.

تلاش کردیم از حکومت طالبان در مورد اظهارات این مقام سازمان ملل متحد بپرسیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

اما مجاهد، پیش از این در ماه حمل سال روان خورشیدی بدون گرفتن نامی از کسی گفته بود که شماری از شهروندان خارجی به شمول دو امریکایی به‌گفته او به علت تخلفات از قوانین افغانستان، در بازداشت به سر می‌برند.

کوربت و خانواده‌اش در سال۲۰۱۰ به افغانستان نقل مکان کردند. او با سازمان‌های غیر دولتی کار کرد و سپس شرکت خود با نام «بلوم افغانستان» را برای تقویت بخش خصوصی کشور از طریق مشاوره، تأمین مالی خرد و ارزیابی پروژه‌ها راه اندازی کرد.

او پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد، اما به کار با سازمان خود ادامه داد و در جنوری ۲۰۲۲ دوباره به افغانستان برگشت و از سوی طالبان بازداشت شد.

XS
SM
MD
LG