لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

مجری یک تلویزیون خصوصی: «طالبان پدرم را لت‌وکوب کردند»


خبرنگاران افغان، کابل - افغانستان
خبرنگاران افغان، کابل - افغانستان

شبنم خان دوران، گرانندۀ برنامه‌های تلویزیون افغانستان انترنشنل مدعی شده که طالبان پدرش را لت و کوب کرده و خانواده‌اش را تهدید به مرگ کرده است.

او این موضوع را در گفت‌وگو با بخش انگلیسی روزنامۀ بریتانیایی «ایندیپندنت» مطرح کرده که بخشی از این مصاحبه به روز جمعه در صفحۀ انستاگرام این روزنامه نشر شد. او گفته که خبرنگاری جرم نیست، چرا طالبان او را تهدید می‌کنند و می‌خواهند پدرش را بکشند؟

شبنم خان دوران این موضوع را در یک پیام نوشتار به رادیو آزادی تأیید کرد و نوشت که بلی این حقیقت دارد و به گفتۀ خودش با این بدبختی دست به گریبان است.

در گزارشی که اندیپندینت نشر کرده، عکس‌هایی از پدر شبنم خان دوران نشر شده که دیده می‌شود از ناحیه دست، پا و سر آسیب دیده است.

شبنم خان در این مصاحبۀ خود گفته است که پدرش به جرم حمایت از دختر خود حالا بدون کمک قادر به ایستادن روی پای خود نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ این ادعای شبنم خان دوران پاسخ نداد.

خبرنگاران در افغانستان: شرایط کاری دشوارتر شده است
خبرنگاران در افغانستان می‌گویند که زیر حاکمیت طالبان فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است.
خبرنگاران در افغانستان می‌گویند که زیر حاکمیت طالبان فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است.

در همین حال برخی از خبرنگاران که در داخل افغانستان فعالیت دارند، از شرایط دشوار کار خود حکایت دارند.

یکی از آنان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو رادیو آزادی گفت:

"ماهایی که در داخل افغانستان فعالیت‌های گزارشی داریم به شکل مخفیانه و برای رسانه‌ها می فرستیم تهدیدات زیاد است و هراس این را داریم که مبادا به خانواده‌های ما ضرر برسانند یا دستگیر و زندانی شویم."

یک خبرنگار دیگر که مدعی است، یک‌بار تجربۀ زندان حکومت طالبان را دارد، به شرط افشا نشدن نامش در گزارش به رادیو آزادی گفت:

"شخصاً به عنوان یک خبرنگار احساس جدی ناامنی می‌کنم و هر لحظه فکر می‌کنم باز من را بازداشت می‌کنند."

در همین حال سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات و دادخواهی مرکز خبرنگاران افغانستان، تهدید خانواده‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را تهدید جدی در برابر جامعۀ رسانه‌ای افغانستان عنوان کرد.

او به رادیو آزادی گفت:

"هر نوع اعمال فشار و تهدید بر یک خبرنگار یا خانوادۀ یک خبرنگار بخاطر فعالیت‌های رسانه‌ای خلاف قوانین وضع شده در داخل افغانستان است و همچنان در حقیقت نقض ارزش‌های اخلاقی و رسانه‌ای بین المللی را نشان می‌دهد که این یک تهدید جدید است علیه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای."

با آن‌که حکومت طالبان همواره مدعی است که متعهد به آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در چارچوب شریعت اسلام و منافع ملی است، اما نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران بارها در گزارش‌هایشان از وضع محدودیت‌های شدید بر فعالیت رسانه‌ها و بازداشت و لت و کوب خبرنگاران از سوی حکومت طالبان خبر داده اند.

از این میان چندی پیش سازمان گزارشگران بدون در گزارشی به مناسب سوم می، روز جهانی مطبوعات، افغانستان را یکی از بدترین کشورها برای خبرنگاران عنوان کرد.

از سوی دیگر سازمان Global Expression در گزارش سالانه‌اش که به تاریخ ۲۱ می نشر شد، افغانستان را از نظر آزادی بیان یکی از بدترین کشورهای در جهان معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG