لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

نتانیاهو: در ارسال اسلحه از امریکا به اسرائیل کاهش چشم‌گیری به‌ میان آمده است


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل دیروز یک‌شنبه در اجلاس کابینۀ کشورش گفت که در ارسال اسلحۀ امریکا به جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، نزول چشم‌گیری مشاهده می‌شود.

به گفته نتانیاهو این کاهش، در ظرف چهار ماه اخیر ایجاد شده ولی او نگفته که در ارسال کدام نوع سلاح‌های امریکائی کاهش به جود آمده است. او افزود که بعضی از تجهیزات به‌طور پراکنده به این کشور ارسال شده اما اکمالات در عموم به عقب مانده است.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس از تلاویو، این سخنان صدر اعظم اسرائیل نشان‌دهندۀ تشنجی است که بین اسرائیل و واشنگتن در رابطه با جنگ غزه ایجاد شده، به‌ویژه در رابطه با عملیات نظامی اسرائیل در غزه که سبب تلفات ملکی گردیده است.

بمباران یک منطقه شهری در نوار غزه توسط اردوی اسرائیل
بمباران یک منطقه شهری در نوار غزه توسط اردوی اسرائیل

به نوشته خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور امریکا جو بایدن به‌خاطر این نگرانی از ماه می به این سو ارسال بم‌های ثقیل و بعضی از دیگر تجهیزات جنگی را به اسرائیل متوقف ساخته است.

اما مقامات امریکائی برعکس این سخنان آقای نتانیاهو صحبت می‌کنند.

مسوول مطبوعاتی قصر سفید، کارین ژان پییر گفت آن‌ها نمی‌دانند که صدر اعظم اسرائیل در چه مورد سخن می گوید.

یک مقام دیگر قصر سفید دیروز یکشنبه گفت که ادارۀ امریکا موقف این کشور در رابطه با کمک به اسرائیل را تکرارا واضح ساخته است. یک مقام امریکائی که نخواسته نامش ذکر شود گفته که امیدوارند که در جریان سفر وزیر دفاع اسرائيل یو او گالانت Yoav Gallant به واشنگتن تبادل نظر مثمر صورت خواهد گرفت . آقای گالانت دیروز یکشنبه سفر خودرا به واشنگتن آغاز کرد.

گالانت در داخل حزب حاکم لیکود رقیب نتانیاهو بشمار می‌رود و دفتر او گفته است در مورد حفظ جایگاه خاص اسرائیل در منطقه با واشنگتن صحبت خواهد کرد، ولی آن‌هم به موضوع کاهش ارسال اسلحه امریکا اشاره نکرده است.

جنگ در غزه که با حمله گروه تندور حماس بر اسرائیل در هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ آغاز گردید برای روابط بین امریکا و اسرائیل یک امتحان بسیار حساس میباشد.

امریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی می خوانند.

امریکا از موقف اسرائیل برای رهائی گروگان‌ها و سرکوب حماس در غزه حمایت می‌کند، ولی در مورد افزایش تلفات فلسطینی‌ها و بحران بشری که این جنگ ایجاد کرده نگرانی عمیق دارد.

XS
SM
MD
LG