لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

رانندگان و مسافران مسیر سالنگ: کندی کار بازسازی این مسیر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است


راننده‌های موتر باربری از خرابی مسیرهای جاگزین سالنگ شکایت دارند.
راننده‌های موتر باربری از خرابی مسیرهای جاگزین سالنگ شکایت دارند.

مسئولان شرکت‌های باربری: کندی کار در مسیر شاهراه سالنگ مشکلات جدی را به وجود آورده اس. کندی کار در بازسازی شاهراه سالنگ و ادامه بسته ماندن این مسیر به روی موترهای باربری مشکلات جدی را برای شرکت‌های باربری، راننده‌گان و مسافران به میان آورده است.

رحمان شاهین مسئول یکی از شرکت‌های باربری انتقال کالاهای تجارتی، در کابل روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که به دلیل خرابی مسیرهای جاگزین سالنگ، راننده‌های موترهای باربری به مشکل حاضر به انتقال کالاها می‌شوند و کرایۀ آن نیز بسیار افزایش یافته است.

«همی حالی سه روز موتر را می‌خواهیم کسی حاضر نمی‌شود که بار را بار کند، کرایه‌اش هم دو برابر شده. به خاطر یک شرکت این مشکل است که هم کرایه بالا بده و هم موتر پیدا نشود نرود. همی سه روز می‌شود که زنگ می‌زنند موتر یک نفر ۴۵ هزار می‌گه، یک نفر ۵۰ هزار. تا حالی موتر آماده نشده است.»

از سوی هم احمد یک رانندۀ موتر باربری از صعب‌العبور بودن مسیر شیبر شکایت دارد.
او به رادیو آزادی گفت:
«مصارف موتر زیاد می‌شود، خراب می‌شود، موتر عوارض زیاد می‌کند. راه شیبر که است بسیار خراب است. بخاطر این مشکلات بارهای ما به وقت نمی‌رسد.»

عبدالمتین یک رانندۀ موتر مسافربری نیز در صحبت با رادیو آزادی گذشتن از مسیرهای فرعی سالنگ را دشوار بیان می‌کند.
«موترهای مسافربری فعلاً که از راه سالنگ عبور و مرور می‌کنند، بدیل راه سالنگ فعلاً این است که از پل دوشاخ می‌گذریم. وقتی که از پل دوشاخ گذشتیم گولایی ۱-۲-۳-۴-۵ تمام می‌شود، بعد به شاول می‌رسیم. به شاول رسیده، دست چپ پایان می‌شویم به درون جر که بدیل راه سالنگ همی است که از اینجا منزل می‌کنند و به تونل می‌رسند.»

محمد صابر یک مسافر شاهراه سالنگ هم در این مورد چنین می‌گوید:
«ما از مسیر سالنگ رفت و آمد می‌کنیم و این مسیر بسیار جنجالی شده. از مقامات بلندپایۀ امارت اسلامی خواهش می‌کنم که هر چی زودتر کار ساخت و ساز سرک را سرعت ببخشند که مردم از مشکلات برآیند.»

با این حال، محمد اشرف حق‌شناس سخنگوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی از تلاش‌ها برای ختم کار بازسازی شاهراه سالنگ تا قبل از رسیدن زمستان خبر می‌دهد.
«کار کانکریت‌ریزی و همچنان سیخ‌بندی بخش سی‌تی‌بی هم در سالنگ شمالی و هم در سالنگ جنوبی جریان داره و ما تلاش می‌کنیم که تا سرد شدن هوا یا رسیدن فصل زمستان این بخش شاهراه سالنگ کارش را تکمیل کنیم.»

رانندگان و نیز فعالان اقتصادی می گویند که مسدود بودن شاهراه سالنگ تأثیرات جدی بر حمل و نقل کالاهای تجارتی گذاشته است.
رانندگان و نیز فعالان اقتصادی می گویند که مسدود بودن شاهراه سالنگ تأثیرات جدی بر حمل و نقل کالاهای تجارتی گذاشته است.

شاهراه سالنگ که ۹ ولایت شمال و شمال‌شرقی افغانستان را به کابل و ولایات شرقی و جنوبی وصل می‌کند، از مسیرهای ترانزیتی و با اهمیت افغانستان به شمار می‌رود. مسدود بودن این مسیر سبب به وجود آمدن مشکلات جدی در حمل و نقل کالاهای تجارتی می‌شود.

وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان اوایل ماه سنبله سال جاری کار کانکریت‌ریزی بخش‌های تخریب‌شدۀ سالنگ شمالی و جنوبی را در حالی آغاز کرد که در ماه جدی سال گذشته از ختم کار بازسازی بخش اول تونل سالنگ خبر داده بود. از آن زمان تاکنون فقط موترهای مسافربری اجازه گذشتن از راه‌های فرعی سالنگ‌ها را دارند.

XS
SM
MD
LG