لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

تیلرسون: آمریکا در حال بررسی سیاست‌های خود در قبال ایران است


رکس تیلرسون می گوید، یک ایران مهار نشده ظرفیت آن را دارد که مسیر کره شمالی را در پیش بگیرد.
رکس تیلرسون می گوید، یک ایران مهار نشده ظرفیت آن را دارد که مسیر کره شمالی را در پیش بگیرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ فروردین گفته است، واشینگتن درحال بازنگری جامع سیاست های خود در قبال ایران است.

رکس تیلرسون در آغاز صحبت ها خود گفته است، امروز می خواهم به اقدامات خطرناک و تحریک آمیز ایران درگسترش ترور و خشونت بطور همزمان در بیش از یک کشور (منطقه خاورمیانه)اشاره کنم.

وی اضافه کرد: ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و مسئول تشدید درگیری ها در چند کشور مانند سوریه یمن، عراق و لبنان است که به منافع آمریکا لطمه می زند. این کشور همچنان از حملات به اسرائیل حمایت می کند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: یک ایران مهار نشده، ظرفیت آن را دارد که مسیر کره شمالی را در پیش بگیرد.

آقای تیلرسون که در ساختمان وزارت امور خارجه در واشینگتن با خبرنگاران صحبت می کرد،‌ گفته است: بررسی جامع سیاست ها در قبال ایران مستلزم آن است که همه تهدید هایی که از جانب این کشور متوجه منطقه و جهان می شود در نظر گرفته شوند و به آنها پاسخ داده شود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته است که توافق هسته ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح هسته ای «شکست» خورده است.

رکس تیلرسون تصریح کرده است: این توافق «فقط» دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تعویق انداخته است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته ای، همه تهدید های جدی دیگری که ایران به وجود می آورد، نادیده گرفته شد.

آقای تیلرسون تاکید کرده است: به همین دلیل می بایست ما از یک منظر جامع به ایران بپردازیم یعنی به همه تهدیدهایی که از جانب ایران متوجه منطقه و جهان است، پرداخت.

وی با اشاره به توافق هسته ای با ایران اظهار داشت: این توافق نماد رویکرد شکست خورده گذشته است که هم اکنون ما را با وضعیت خطر قریب الوقوع کره شمالی مواجه کرده است.

در همین زمینه، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت، در بررسی‌ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط نهادهای آمریکایی، توصیه‌هایی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در خصوص ایران ارائه خواهد شد.

پیشتر گزارش شده بود که آقای ترامپ به نهادهای زیر مجموعه شورای امنیت ملی دستور داده که پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند و بگویند آیا کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا نه.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران تصمیمی اتخاذ کرده است، اظهار داشت: بررسی ۹۰ روزه که روز سه‌شنبه مطرح شد در خصوص مسیر آینده توصیه‌هایی خواهد داشت.

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ بر سر پایان دادن به مناقشه هسته‌ای تهران به توافقی دست یافتند که در چارچوب آن جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران کاهش یابد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام در آغاز سال ۲۰۱۶ اجرایی شد و دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، از این توافق به عنوان یکی از دستاوردهای دولت خود یاد کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ از این توافق به عنوان یکی از «بدترین» توافق‌ها نام برد.

با این حال، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر هشدار داده بود در صورت نقض توافق برجام توسط آمریکا دست به اقدامات متقابل خواهد زد.

در همین حال خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید درباره پیامدهای تشدید تحریم‌های ایران و نقض احتمالی برجام پرسیدند.‌ اسپایسر در پاسخ گفت: ما به خوبی نسبت به اثرات احتمالا منفی هر اقدامی در این زمینه آگاه هستیم.

وی اضافه کرد: صرف نظر از اینکه یک اقدام اقتصادی، سیاسی یا نظامی باشد، شما پیامدهای چنین اقدامی را همیشه ارزیابی می‌کنید.

یک خبرنگار از سخنگوی کاخ سفید پرسید آیا دونالد ترامپ نگران تقلب ایران در مسئله توافق هسته‌ای است؟

شان اسپایسر در پاسخ گفت: یکی از دلایل انجام این بررسی همین بود. رییس‌جمهوری اگر فکر می‌کرد که همه چیز درست کار می‌کند دستور این بررسی را نمی‌داد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: بخشی از این بررسی شامل این می‌شد که آیا ایران توافق را به درستی اجرا می‌کند و به آن پایبند است و همچنین توصیه‌هایی را در خصوص مسیر آینده به رییس‌جمهوری ارائه کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نامه‌ای به پل رایان، رییس‌مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که دونالد ترامپ به چند سازمان زیر مجموعه شورای امنیت ملی دستور داده که پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند و اینکه آیا کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا نه.

آقای تیلرسون در نامه خود ضمن بیان این نکته که ایران تاکنون از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، تبعیت کرده، متذکر شده است که نگرانی از نقش ایران به عنوان «دولت حامی تروریسم» همچنان باقی است.

XS
SM
MD
LG