لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

«با فرستادن عساکر بیشتر امنیت تامین نمی شود»


برخی از اعضای مشرانو جرگه شورای ملی افغانستان می گویند که با فرستادن عساکر اضافی امریکایی به این کشور امنیت و ثبات در افغانستان برقرار شده نمی تواند.

شماری از اعضای مشرانو جرگه به این باور اند که استفاده از راه نظامی به منظور آوردن صلح و ثبات در افغانستان نتیجه مثبت به دنبال نداشته و ایالات متحده باید از فرستادن نیروی اضافی به این کشور خود داری ورزد.

در جلسه عمومی مشرانو جرگه به روز یکشنبه روی این مساله که چگونه جلو بی ثباتی و نا امنی ها در این کشور گرفته شود بحث گردید.

احمد راشد یک عضو مشرانو جرگه گفت تجارب گذشته به اثبات رسانده که از راه نظامی ثبات تامین شده نمی تواند.

وی با این تصمیم رییس جمهور امریکا نیز مخالفت کرد که به اساس آن برای آنعده از افراد طالبان که از جنگ دست بکشند پول داده خواهد شد.

به گفته این عضو مشرانو جرگه با این کار صفوف مخالفین تقویت می شود.

در همین حال تعدادی دیگر از اعضای مشرانو جرگه گفتند که برای تامین صلح و ثبات در کشور در زمینه مذاکره با مخالفین مسلح باید گام های جدی برداشته شود.

سید ابراهیم گیلانی یکی از اعضای مشرانو جرگه در این مورد چنین گفت:
"رییس جمهور آینده هر کس که باشد برایش احترام داریم، وی تصمیم مشرانو جرگه را که سه سال قبل اتخاذ نموده و حامی مصالحه ملی است باید آن را در نظر گرفته و رعایت کند. به اسرع وقت لویه جرگه را فرا خواند و با سران طالبان و حزب اسلامی مذاکره نموده و به جنگ و خصومت در کشور نقطه پایان بگذارد."

این در حالیست که برخی از حلقات غربی هم به این باور اند که گفتگو و مذاکره بهترین راه برای تامین صلح در افغانستان بوده و دولت افغانستان هم همواره آماده گی اش را در این خصوص ابراز کرده است.

اما طالبان مسلح در گذشته گفته اند تا زمانیکه نیرو های بین المللی افغانستان را ترک نگویند حاضر به مذاکره نخواهند گردید.

در این حال رییس جمهور اوباما سرگرم بررسی استراتیژی امریکا در قبال افغانستان بوده و روی این مساله غور می کند که عساکر اضافی به افغانستان اعزام کند و یا خیر.

جنرال امریکایی ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان از رییس جمهور ایالات متحده خواسته است تا برای مبارزه با مخالفین مسلح در این کشور 40 هزار سرباز اضافی بفرستد.

گزارشگر: ستار "فروغ"
XS
SM
MD
LG