لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

فاینانشل تایمز: جنگ سالاران هنوز هم کلید های دروازه های کابل را در دست دارند


روزنامه مقاله ای را چاپ و در آن به معاملات حامد کرزی با جنرال دوستم، مارشال فهیم و کریم خلیلی اشاره کرده است.

در آغاز این مقاله به بازگشت جنرال عبدالرشید دوستم از ترکیه به افغانستان سخن گفته شده است.

به گزارش روزنامه فانیانشل تایمز، دوستم به روز یکشنبه هیچ یک از مراجعین و مهمانان را در خانه اش واقع در شیرپور کابل نپذیرفت و حتی از سوی افراد وی به نجیب الله امانی، یک مقام وزارت انرژی و آب افغانستان گفته شد که بعداً به تماس شود.

جنرال دوستم یکی از رهبران شمال افغانستان به حساب می آید که حمایتش را در دومین انتخابات این کشور، از حامد کرزی اعلان کرد.
عبدالرشید دوستم

فایننشل تایمز می نویسد:
دوستم که سابقه بی رحمی دارد، به دادن دستور به قتل تقریباً دو هزار تن از طالبان اسیر شده در سال 2001 میلادی در ولایت کندز مظنون می باشد، اما دوستم این اتهامات را رد می کند.

به نوشته روزنامه، جنرال دوستم خودش را امیر تیمور فعلی حساب می کند.

وی چند روز پیش از برگذاری انتخابات بیست و نهم اسد از ترکیه به کشورش باز گشت تا به اقلیت ازبک ها در افغانستان بگوید که به حامد کرزی رای بدهند.
به نوشته فاینانشل تایمز، آرای این قوم افغانستان شاید به طور تقریبی ده درصد تمام آرای انتخابات شود و همین آرا ممکن حامد کرزی را کمک کند که در دور اول در برابر رقیبش داکتر عبدالله عبدالله پیروز شده، انتخابات به دور دوم کشانده نشود.

به نقل از مسوولین دفتر ریاست جمهوری، استراتیژی مصلحت گرایی کرزی سود زیاد داشته است.

مسوولین کمپاین حامد کرزی به روز یکشنبه ادعا کردند که پیروزی آقای کرزی در انتخابات حفظ شده است و به نوشته فاینانشل تایمز، این پیروزی با حمایت جنرال دوستم ممکن شده است.

از جانب دیگر کرزی معاون اولش محمد قسیم فهیم را از میان قوم تاجیک و عبدالکریم خلیلی معاون دومش را از میان قوم هزاره برگزیده است که می توانند آرای خوب برای کرزی بیاورند.
محمد قسیم فهیم

حامد علمی معاون سخنگوی آقای کرزی واضح ساخته است که وابسته گی ها به بزرگان قومی، به خصوص وفاداری مردم به رهبران تصور های را از آرای مردم ارایه داده است.

به نوشته روزنامه فایننشل تایمز، پالیسی مصلحت گرایی کرزی را برخی ها، یک عامل برای نیرومندی وی می دانند در حالیکه رقبای وی میگویند:
" این بزرگترین ضعف کرزی است."

چنانچه داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری می گوید:
"انتظار می رفت رییس جمهور کرزی به حیث یک رهبر اقدام کند نه منحیث یک معامله گر."
اما به گفته او، کرزی از آغاز به معامله های پنهانی اقدام کرده است.

روزنامه می نویسد، استراتیژی انتخاباتی کرزی برخی مقامات جامعه بین المللی را مشوش ساخته است و برخی از آنها زبانی تند در عکس العمل با برخی معاملات داشته اند.

ریچارد هولبروک فرستادهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان بازگشت جنرال دوستم را هراسناک خوانده است.

اما کای آیده نمایندهء خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و پاکستان، در بارهء بازگشت دوستم گفته که افغان ها نیاز دارند نسبت به گذشته، به آینده شان بنگرند.

در این حال برخی مشاورین سیاسی در غرب می گویند که آقای کرزی بیشتر از جنوب در شمال بحیث یک رهبر حمایت می شود.

به نوشته فاینانشل تایمز، شرکت مردم در انتخابات هفته گذشته افغانستان کم بود که در جنوب شاید ده در صد بوده باشد.
محمد کریم خلیلی

به این ترتیب گفته می شود که شهرت حامد کرزی نسبت به منطقه اش در جنوب، در شمال بیشتر است. و ی در جنوب افغانستان، با مقاومت جهت پایان یافتن جنگ و هم چنان ادامه برنامه های انکشافی روبروست.

ادارهء کرزی می گوید که رهبری پشتون در حمایت سایر اقوام نشانه ای از وحدت ملی است اما برخی های هشدار می دهند، در صورتیکه حامد کرزی زیاد به جنرال دوستم، مارشال فهیم و کریم خلیلی متکی باشد. احتمال دو قطبی شدن خطرناک در راه است که باعث نیرومندی طالبان شورشی علیه حکومت افغانستان خواهد شد.

فاینانشل تایمز در آخر مقاله اش می نویسد:
پایان عصر جنگسالاران ، شاید آرزوی تعداد زیاد از نسل جوان و صلحدوست افغانستان و همچنان متحدین بین المللی این کشور باشد.

اما انتخابات افغانستان نشان داد که جنگسالاران هنوز هم کلید های دروازه های کابل را در دست دارند.
XS
SM
MD
LG