لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

مک کرستال ارزیابی اش را برای گیتس و راسموسن فرستاد


جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان
جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان
جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان خواهان اصلاحات در استراتیژی جنگ برضد طالبان در افغانستان شده است.

وی بعد از ارزیابی استراتیژی جنگ در افغانستان گفته که وضیعت این کشور جدیست اما موفقیت از آنها دور نیست.

آژانس خبری فرانس پرس در این مورد می نویسد:

ستانلی مک کرستال قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، ارزیابی اش را در بارهء استراتیژی افغانستان به رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا و اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو فرستاده است.

وی در اظهاراتش گفته است:
"وضیعت افغانستان جدی است اما موفقیت قابل دریافت است."
مک کرستال همچنان برای انجام یک استراتیژی تجدید نظر شده، تعهد برای راه ها ی حل و افزایش تلاش های هماهنگ را تقاضا کرده است.

در ارزیابی ستانلی مک کرستال خواسته شده تا استراتیژی بارک اوباما روی کاهش توانایی های شورشیان، شبکهء القاعده و تندروان خارجی به اجرا گذاشته شود و همچنان باید روی توانایی های نیرو های افغان و تقویت حکومت و برنامه های انکشافی در این کشور فکر شود.

مک کرستال، همچنان نوشته است که باید از مفکوره های معمولی بیرون شد و به مردم نه به شورشیان، فکر کرد.


جنرال امریکایی ستانلی مک کرستال ارزیابی ها در مورد ستراتیژی جنگ در افغانستان را از ماه جون که بحیث قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در اینکشور تعیین شد، آغاز کرد.

پیش از این خبرگذاری رویترز نوشته بود:
انتظار نمی رود که در این ارزیابی تقویت و یا هم اعزام سربازان بیشتر به افغانستان در نظر گرفته شده باشد، اما تشکیل بسیاری اساسات در آن شامل است که در هفته های آینده تطبیق خواهد شد.

جنرال ستانلی مک کرستال، قوماندان بیش از یک صد هزار عسکر بین المللی به شمول 63 هزار امریکایی در افغانستان می باشد.

وی بعد از آنکه قوماندانی نیرو های بین المللی را در دست گرفت به حفاظت غیرنظامیان افغان تمرکز کرد و اقدامات وی در واقع مشابهء پالیسی جنرال دیوید پتریوس فرماندهء قوماندانی مرکزی امریکا در عراق می باشد.

قرار است تا پایان سال 2009 میلادی، تعداد نیرو های بین المللی در افغانستان تا 110 هزار تن به شمول 68 هزار عسکر امریکایی افزایش یابد.

در حالیکه بارک اوباما رییس جمهور امریکا فرستادن بیست و یک هزار عسکر تازه نفس به افغانستان را تا پایان امسال اعلان کرد، پس از سقوط رژیم طالبان سال دو هزار و نه میلادی برای نیرو های بین المللی در افغانستان مرگبارترین سال به حساب می آید.


تلفات این نیرو ها باعث شد که بعضی اعضای دموکرات در کانگرس امریکا گفتند: وقت آن فرا رسیده که روی خروج نیرو ها از افغانستان فکر شود. همزمان با این رهبران برخی کشور های عضو ناتو بخاطر ماموریت و حضور نظامی در افغانستان با مخالفت مردم روبرو شده اند.
XS
SM
MD
LG