لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

ناتو تلفات افراد ملکی را در حادثهء کندز پذیرفت


حادثهء حمله هوایی قوای ناتو بر تانکرهای ربوده شده تیل در ولایت کندز که ده ها تن در آن کشته شده است، عکس العمل های زیاد را در سازمان ملل متحد و پیمان ناتو ایجاد کرده است.

مقامات امنیتی افغان و پیمان ناتو می گویند که در این حادثه تنها طالبان مسلح کشته شده اند، ولی قبلا خبرهای نشر شده بود که تعداد از افراد ملکی هم قربانی شده اند.

ناتو، سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان هریک می گویند که برای تحقیقات در این مورد هیات های خودرا به محل حادثه فرستاده اند.

سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن می گوید که در حادثه شب گذشته در ولایت کندز کسانی که کشته شده اند همه افراد وابسته به طالبان بوده اند، ولی احتمال تلفات ملکی هم وجود دارد که در مورد آن تحقیقات انجام می شود.
اندریس فوگ راسموسن امروز در یک کنفرانس خبری در مقر آن پیمان در بروکسل اظهار داشت:
" یک هیات تحقیقاتی به محل حادثه فرستاده شده است. این هیات توسط یک آدمیرال از قرار گاه آیساف رهبری می شود. جنرال مک کریستال با رییس جمهور کرزی صحبت نموده و تعهد کرده است که بزود ترین فرصت، حقایق این حادثه را برملا می سازد."

به گفته مقامات وزارت داخله افغانستان در این حادثه 56 طالب کشته شده و 12 تن مجروح شده اند.

سرمنشی پیمان ناتو می گوید، قوای ناتو متعهد است که از تلفات ملکی در عملیات خود در افغانستان جلوگیری کند. وی می گوید:

"مردم افغانستان باید بدانند که ما جداً برای حافظت آنها متعهد می باشیم. و ما در مورد این حادثه بصورت فوری و به شکل کامل تحقیقات می کنیم."

قوماندان امنیهء ولایت ولایت کندز مل پاسوال محمد رزاق یعقوبی هم تاکید می کند که در اثر این حادثه که در نیمه شب رخ داده است تنها افراد طالبان کشته شده اند. وی در مورد این حادثه گفت:
"در این حملهء هوایی نیروهای ناتو بر دو تانکر تیل که از سوی طالبان ربوده شده بود، 56 مرد مسلح کشته و 12 تن دیگر زخمی شده اند و این حادثه شب گذشته در ولسوالی علی آباد این ولایت رخ داده است."

سازمان ملل متحد از پیمان ناتو خواسته است در مورد این حادثه دقیق تحقیق کند.

معاون نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان پیتر گال بریت «Peter Galbraith» گفت:
" سازمان ملل متحد نیز در نظر دارد که به این منطقه برای تحقیق یک هیات را بفرستد."

وی افزود :
"خبرهای تلفات ملکی درحمله هوایی بر تانکرهای دزدی شده در ومنطقه علی آباد ولایت کندوز، نگران کننده می باشد."
سخنگوی ناتو: بر اساس معلومات رسیده از کندز تعداد زیاد مجروحین ملکی از دور و اطراف محل حادثه که قرار معلوم مستقیما به حملهء ناتو مربوط می شود به شفاخانه انتقال داده شده اند

وی همچنان تاکید کرده است که در نخستین اقدام باید اطمینان حاصل شود که زخمیان این حادثه به شکل درست تحت معاجه قرار می گیرند و به خانواده های کشته شده گان به صورت فوری کمک رسانده می شود

سازمان ملل متحد در گذشته نیز از قوای نظامی خارجی تقاضا کرده بود که قبل از آغاز هر عملیات علیهء افراد مسلح طالبان باید موضوع احتمال تلفات ملکی را در آن بررسی کند.

گالبریت اظهار داشت:
"تحقیقات دقیق لازم است تا معلوم شود که چه واقع شد که قوای ناتو در این جای باز هم دست به عملیات هوایی زدند، در حالیکه هنوز احتمال تلفات ملکی در آن محل بررسی نشده بود."

به گفتهء نمایندهء ملل متحد در افغانستان، دفتر یوناما نیز بزودی یک هیات را به منطقه می فرستد تا معلومات دست اول را در مورد این حادثه جمع آوری کند.

بر اساس گزارش های اخیر:
یک سخنگوی ناتو گفته است که زخمیان ملکی حادثه حمله هوایی بر تانکرهای ربوده شده تیل در ولایت کندوز به یک شفاخانه در نزدیک محل حادثه تحت معالجه قرار دارند.

بعد از وقوع حادثه، این نخستین بار است که یک مقام ناتو در مورد تلفات افراد غیر نظامی در این حادثه صحبت می کند.

سخنگوی ناتو برید جنرال ایریک ترمب لی «Eric Tremblay » اظهار داشت:
"بر اساس معلومات رسیده از کندز تعداد زیاد مجروحین ملکی از دور و اطراف محل حادثه که قرار معلوم مستقیما به حملهء ناتو مربوط می شود به شفاخانه انتقال داده شده اند."

در خبر دیگر آمده است که رییس جمهور کرزی هم هشدار داده است که تلفات ملکی از هیچ نگاه قابل تحمل نیست.
این موضوع در یک اعلامیهء قصر ریاست جمهوری افغانستان تذکر داده شده است.

در اعلامیه آمده است که رییس جمهور کرزی به وزارت داخله، ادارهء امنیت ملی و حکومت محلی دستور داده است که در باره این حادثه که به گفتهء مقامات تا 90 نفر در آن کشته و یا زخمی شده اند، تحقیقات کنند.
XS
SM
MD
LG