لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

«تنها یک نیروی قاطع در افغانستان پیروز شده می تواند»


سناتور جان مکین کاندید سابق ریاست جمهوری امریکا
سناتور جان مکین کاندید سابق ریاست جمهوری امریکا
سناتور جان مکین کاندید سابق ریاست جمهوری امریکا و سناتور جوزیف لیبرمان در یک مقالهء تحلیلی مشترک که در روزنامهء وال ستریت ژورنال منتشر شده است نوشته اند:
"تنها یک نیروی قاطع در افغانستان پیروز شده می تواند."
این در حالی که تعدادی از امریکای ها در مورد حضور نیروهای آن کشور در افغانستان و پیروزی در این جنگ شک و تردید دارند.
سناتور مکین و سناتور لیبرمان در این مقالهء نوشته اند که نه تنها مطمین هستند که در این جنگ پیروز خواهند شد، بلکه باور دارند که بدون این، راه دیگر موجود نیست.

سناتور مکین و سناتور لیبرمان در این مقالهء روزنامهء وال ستریت ژورنال می نویسند:
امریکا بخاطر جنگ در افغانستان را آغاز کرد که اساس حملات یازدهم سپتامبر این بود که رژیم طالبان در این کشور به القاعده پناه داده بود. به نوشتهء روزنامه امریکا تا حال به آن جنگ ادامه می دهد، زیرا طالبان هنوز هم با شبکه القاعده ایتلاف دارد و می خواهد یکبار دیگر افغانستان را تحت حاکمیت ظالمانه خود در آورده و به لانه تروریستان مبدل کند.

روزنامه می نویسد، منافع امریکا ایجاب می کند که از روی کار شدن همچون یک وضعیت جلوگیری کند.

اما تعداد از مبصرین به شمول کسانی که مخالف اعزام سربازان بیشتر به عراق بودند و می خواستند که نیروهای امریکایی باید از آن کشور خارج شود، حالا ابراز می دارند که در جنگ افغانستان پیروزی ممکن نیست.

روزنامه می نویسد، اگر دو یا سال قبل نظر همین مبصرین در ارتباط به عراق پذیرفته می شد، ناکامی اردوی امریکا در آن کشور موجب یک مصیبت بزرگ می شد.

وال ستریت ژورنال علاوه می کند، اگر امریکا در افغانستان ناکام شود این مساله نه تنها در جبههء ضد تروریزم یک ناکامی جدی به مردم امریکا خواهد بود، بلکه وضعیت در پاکستان همسایهء اتمی افغانستان را بدتر خواهد ساخت.

سناتور مکین و سناتور لیبرمان در این مقالهء می نویسند:
، کسانی که به جنگ افغانستان بی باور هستند و به تلاش های نیروهای امریکا در این کشور به دیده شک می نگرند، نظر آنها در ارتباط به عراق غلط ثابت شد و در افغانستان نیز چنین خواهد شد.

وال ستریت ژورنال می نویسد:
تقاضا برای برگشت نیروهای امریکا از افغانستان نسبت به هر چیزی دیگر نشان دهنده ناکامی آنها در افغانستان است.

به نوشتهء روزنامه بعد از هشت سال جنگ، مردم امریکا شاهد افزایش تلفات نیروهای آن کشور هستند و نشانه را برای تغییر به نفع امریکا نمی بیینند.
بناً شک و تردید آنها در رابطه به پیروزی امریکا در افغانستان طبیعی می باشد و باید به آنهای که شک و گمان دارند پاسخ واضح ارایه شود.

روزنامهء وال ستریت علاوه می کند، مشکل امریکا درافغانستان این نیست که طالبان از حمایت مردم برخوردار هستند، بلکه مشکل این است که طی هشت سال گذشته جنگ بدرستی اداره نشده و منابع اندک به آن اختصاص داده شده بود.

سناتور مکین و سناتور لیبرمان در پایان این مقالهء روزنامهء وال ستریت ژورنال می نویسند:
در حال حاضر امریکا در افغانستان حد اقل استراتیژی و رهبران ملکی و نظامی خوب دارد که می توانند این استراتیژی را تطبیق کنند. وال ستریت ژورنال می نویسد، این یک جنگ الزامی است و وقت آن فراء رسیده است که برای پیروزی در این جنگ نیروی قاطع استخدام شود.
XS
SM
MD
LG