لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

خلیل زاد: ادارهء اوباما و بوش در روابط شان با کرزی مرتکب اشتباه شده اند


داکتر زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا درملل متحد و همچنان سفیر سابق امریکا در افغانستان
داکتر زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا درملل متحد و همچنان سفیر سابق امریکا در افغانستان
سفیر سابق امریکا درافغانستان زلمی خلیل زاد در یک مصاحبه منتشر شده در نشریه فورین پالیسی گفته است که ادارات رییس جمهور اوباما و جورج بوش رییس جمهور سابق امریکا در روابط و معاملات خویش با رییس جمهور کرزی اشتباهات را مرتکب شده اند.

داکتر زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا درملل متحد و همچنان سفیر سابق امریکا در افغانستان در یک جلسه که از سوی ادارهء روابط بین المللی امریکا بروز دوشنبه تدویر شده بود، گفته است که از پیشنهادات جنرال ستانلی مک کرستال مبنی بر اعزام سربازان بیشتر به افغانستان حمایت می کند.

آقای خلیل زاد گفت:
"اگر ما در افغانستان سستی کنیم این مساله برای القاعده و طالبان پیروزی بزرگ خواهد بود."

وی گفت:
" افغانستان دوباره به حالت قبل از یازدهم سپتامبر خواهد رفت. درافغانستان باید برنامهء روی دست گرفته شود که امنیت مردم عام در آن تامین باشد."

خبرنگار فورین پالیسی بعد ازین اجلاس مصاحبه را با آقای خلیل زاد انجام داده از او پرسیده است:
چنان معلوم می شود که رییس جمهور کرزی دراین اواخر از امریکا فاصله گرفته، با افراد همچو جنرال دوستم نزدیک شده است. همچنان ایالات متحده اشتباهات را درافغانستان مرتکب شده، از رییس جمهور کرزی فاصله گرفته است، آیا ادارهء رییس جمهور اوباما این اشتباه را بیشتر نساخته است؟؟؟

آقای خلیل زاد درپاسخ به این سوال گفت:
"من باور کامل دارم که رییس جمهور کرزی می داند که به ایالات متحده ضرورت دارد. افغانستان بدون امریکا نمی تواند پیروز شود. من فکر می کنم این اشتباه کرزی خواهد بود اگر فکر کند که امریکا برای همیشه درافغانستان باقی خواهد ماند. ولی امریکا هم در معاملات خود با کرزی اشتباهات کرده است. درحین حال چنان معلوم می شود که ما در کارهای که فکر می کنیم به نفع افغانستان است، نایل نشده ایم."


زلمی خلیل زاد گفت:
"نمی خواهم به طرفداری کدام حزب سخن بگویم . ماهمهء وقت یک حکومت داشتم و داریم ولی به این نظر هستم که هروقت درمقابل کرزی اشتباهات صورت گرفته است."
خلیلزاد افزود:
این مساله برای کرزی معلوم شده است که در حکومت امریکا کسانی وجود دارند که وی را نمی پسندند و می خواهند وی از صحنه بیرون شود. به همین سبب یک تعداد دیگر ترغیب شدند که در انتخابات برضد کرزی بیایستند و دیدارهای مقامات هم با کرزی خیلی جدی بود، ولی درچنین یک حالت امریکا کدام پلان هم ندارد که یک شخص دیگر را شایسته آن سازد که افغانان وی را انتخاب کنند. به همین دلیل است که کرزی مخالف خواست امریکا با دیگران معامله کرده است."

آقای خلیل زاد افزود:
"اگرحامد کرزی به حیث رییس جمهور افغانستان انتخاب شود و اگر امریکا واقعاً در فکر پیروزی درافغانستان است، پس بجز از همکاری با حکومت افغانستان راه دیگر ندارد."
XS
SM
MD
LG