لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

بایدن:کرزی باید اعتماد مردم را جلب کند


جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در پراگ
جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در پراگ
جو بایدن معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی این گزارش های رسانه ها را رد کرد که گویا از ریچارد هولبروک نماینده خاص امریکا در کابل استقبال نمی شود.

گفته می شود که روابط میان رییس جمهور کرزی و هولبروک متشنج بوده است.

بایدن بخاطر توافق کرزی برای برگزاری دور دوم انتخابات از او تمجید کرده، گفت: "وی باید اعتماد مردم افغانستان را جلب کند نه اعتماد ما را. سوال در اعتماد مردم افغانستان است و فکر می کنم او این روند را با توافق برای برگزاری دور دوم انتخابات آغاز کرده و من از او نقل قول می کنم که گفته است این پروسه با قانون اساسی افغانستان سازگار بوده و منتظر آن می باشد. این بخاطر مردم افغانستان است . نه بخاطر ما."

باوجود افزایش نا امنی ها به دنبال عملیات نظامی تازه اردوی پاکستان معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا در این مصاحبه در ارتباط به پاکستان ، گفت، او شاهد پیشرفت در مبارزه علیه طالبان و القاعده در این کشور می باشد.

جو بایدن به رادیو آزادی گفت، اردوی پاکستان بطور مناسب عمل می کند، اما آنها با مشکلات جدی نیز روبرو هستند. وی گفت: "واقعیت امر این است که عملیات نظامی جدید پاسخ مستقیم به تهدیدهای واقعییست که مقامات پاکستانی آن را درک می کنند. بیننید، یک بار طالبان افغان، بیت الله مهسود و سایرین با یک مقدار کمک از القاعده به دره سوات به شصت تا هشتاد کیلومتری اسلام آباد منتقل شدند، و توجه همه را به خود جلب کردند. شما برای بار اول دیدید که آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان و نواز شریف رهبر مخالفین حکومت، روی پالیسی مشترک در ارتباط به این مسله توافق کردند. اردوی پاکستان بشکل مناسب عمل می کند و آنها با یک مشکل بسیار جدی روبرو هستند."

معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا علاوه کرد که ایالات متحده به کمک هایش با پاکستان در مبارزه علیه تندروی ادامه دهد. اما او گفت، ایالات متحده به آن کشور سرباز نه خواهد فرستاد. "این عملکرد اردو نیست که عکس العمل جهادی ها و افراطی های اسلامگرا را در آنجا بر انگیخته است. این عکس العمل اردو است که به گسترش نفوذ تحریک طالبان پاکستان، شبکه حقانی و سایرین در منطقه صورت گرفته است. بنا ما اقدامات آنها را مناسب می دانیم. ما برای هر نوع کمک که از ما تقاضا کنند آماده هستیم، البته نه با نیروهای امریکایی، اما با فراهم نمودن کمک برای بلند بردن قابلیت شان جهت برخورد با این امر."

معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا در حالی از عملیات اردوی پاکستان ابراز رضایت می کند، که به دنبال این عملیات حملات بمی در برخی دیگری از مناطق پاکستان افزایش یافته است.

اما یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان روز شنبه در جلسه با مقامات ارشد کشورش گفت، این حملات نمی تواند، موجب توقف عملیات در وزیرستان جنوبی شود.

در عملیات وزیرستان جنوبی سی هزار سرباز علیه ده تا دوازده هزار تن از طالبان مسلح می جنگند.
XS
SM
MD
LG