لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

دانش: در نظر است محکمه اختصاصی نهایی گردد


محمد سرور دانش وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان
محمد سرور دانش وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان
برخی از مقامات افغان می گویند، بخاطر مطمئن ساختن جامعهء بین المللی از تعهد جدی حکومت این کشور در راستای مبارزه با فساد اداری، تلاش های تازه یی را آغاز کرده اند، تا دامن فساد اداری از این کشور برچیده شود.

محمد سرور دانش وزیر عدلیه افغانستان در کنفرانس که در آن یک شمار دیگر از مقامات افغان و خارجی حضور داشتند، اعلام کرد که آنان در نظر دارند با نهایی ساختن قانون محکمهء اختصاصی، زمینه را برای محاکمه آن عده از مقامات بلند پایهء حکومتی افغانستان فراهم بسازند که به دست داشتن در فساد اداری متهم هستند.

در بخش دیگر این نشست وزیر امور داخلهء افغانستان نیز از ایجاد ادارهء مبارزه با جرایم سنگین خبر داد.
محمد حنیف اتمر افزود که این اداره بصورت مشترک از سوی وزارت داخله و ریاست امنیت ملی به همکاری امریکا، بریتانیا و پولیس اتحادیهء اروپا به فعالیت آغاز کرده است.

گفته شده است این اداره اطلاعات در مورد افراد فاسد حکومتی را در اختیار نهاد های عدلی و قضایی قرار می دهد.
امرالله صالح رییس عمومی امنیت ملی افغانستان گفت تا حال این اداره توانسته است، اسناد و شواهد کافی را مبنی بر اثبات دست داشتن برخی از مقامات بلند پایه حکومتی در فساد اداری به لوی سارنوالی کشور بفرستد.

لوی سارنوال افغانستان گفته است، این اسناد تحت غور و بررسی لوی سارنوالی کشور قرار دارد.

در همین حال سفرای ایالات متحده و بریتانیا در کابل که در این نشست نیز حضور داشتند، حمایت شان را از این تلاش های تازه حکومت افغانستان اعلام کردند.

کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل با اشاره به دست داشتن برخی از مقامات حکومتی افغانستان در فساد اداری چنین گفت:
"افغانان باید متقاعد شوند که قدرتمندان دیگر نمی توانند با استفاده از موقف های رسمی خود را ثروتمند بسازند، ایجاد ساختمان های مفشن در اطراف کابل که در داخل آن موتر های قیمتی پارک شده و بواسطه افراد مسلح محافظت می شوند، نهایت قابل تشویش است، در حالیکه این مقامات مردم را به بهانه خدمت به آنان غافل گیر ساخته اند، به عنوان مثال می توان به منطقهء شیر پور کابل اشاره کرد."

در این روز ها معضله فساد اداری در افغانستان یکی از مسایل جدی مورد بحث در داخل و بیرون از کشور بوده است.
پیش از این مقامات کشور های مختلف جهان بویژه امریکا و بریتانیا از حکومت آینده افغانستان بصورت مکرر خواسته اند در برابر فساد اداری تلاش های جدی را آغاز کنند.

وزیر خارجهء امریکا در تازه ترین اظهاراتش گفته است کمک های غیر نظامی امریکا تا زمانی در اختیار افغانستان قرار داده نخواهد شد که این کشور گام های عملی و موثر در جهت مبارزه این پدیده نه بردارد.

احمد ژکفر "احمدی"
XS
SM
MD
LG