لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

روز جهانی جلوگیری سوء استفاده از اطفال تجلیل شد


در آستانهء تجلیل از 19 نوامبر روز جهانی جلوگیری از سوء استفاده از اطفال، افغانستان نیز مانند کشور های دیگر جهان از این روز تجلیل به عمل آورد.

مقامات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نماینده گان ولسی جرگه و نهاد های جامعه مدنی در محفلی به روز چهارشنبه از آغاز کمپاین رسانه یی با هدف کاهش و جلوگیری از سوء استفاده اطفال خبر دادند.
حمیده برمکی کمیشنر حمایت از حقوق اطفال در کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

حمیده برمکی کمیشنر حمایت از حقوق اطفال در کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وضعیت اطفال را در افغانستان نگران کننده خواند و افزود:
" بیشترین نقض حق حیات طفل در اثر بمباردمان نیرو های ایتلاف بین المللی بوده است. نیرو های مخالف دولت نیز زمانی که مکاتب، محلات مسکونی و شفاخانه ها را هدف قرار داده اند باعث قتل اطفال شده اند. 38 درصد از اطفال افغان در حال حاضر مصروف کار هستند که بیشترین آن ها مصروف کار های شاقه می باشند. این موضوع برای کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نگران کننده می باشد."

کمشنر حمایت از اطفال کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزود، 37 مورد تجاوز جنسی بالای اطفال در دفاتر این کمسیون در سال جاری ثبت گردیده، 26 فیصد اطفال در افغانستان از تعلیم محروم هستند و 48 فیصد ازدواج ها، ازدواج های قبل از سن می باشند.

به گفته وی تمام این شرایط، باعث افزایش خشونت علیه اطفال گردیده اند.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان
در همین حال فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه که در این محفل صحبت می کرد گفت:
" یک نوع جنگ، جنگ فزیکی است که در آن مردم افغانستان جان های شان را از دست می دهند. اما نوع دیگر ناامنی، ناامنی اجتماعی یا نداشتن مصوونیت لازم می باشد، مثلاً طفل وقتیکه به یک محل می رود مصوونیت وی تامین نیست. آسیب های دیگر مانند تجاوز تجنسی، اختطاف و قاچاق در برابر اطفال وجود دارند. بناءً عوامل عمدهء آن معافیت قانونی مجرمین، فقر و ناامنی های گسترده می باشد."

در این مراسم شماری از اطفال نیز اشتراک کرده بودند، تهمینه یکی از اطفال به نماینده گی از اطفال افغانستان پیام خود را در مورد چنین بیان کرد:
تهمینه یک طفل افغان
" از همهء شما توقع داریم تا زمینهء زنده گی سالم را برای ما فراهم بسازید، امکان هر نوع سوء استفاده در برابر ما را نابود بسازید و نگذارید که زنده گی ما در سرک ها در کار های شاقه بگذرد. دیگر بس است ما همه از چنین وضعیت خسته شده ایم."

نگرانی ها از وضعیت اطفال در افغانستان در حالی مطرح می شوند که افغانستان نیز کنوانسیون حمایت از حقوق طفل را امضا کرده است و بر اساس این کنوانسیون متعهد است تا فرصت ها و امکانات لازم برای دسترسی اطفال به صحت، تعلیم و مشارکت اجتماعی را مهیا سازد.

متخصصین ایجاد مراکز حمایت از اطفال آسیب دیده، افزایش آگاهی فامیل ها از حقوق اطفال، از بین بردن فقر، توجه بیشتر مراجع عدلی و قضایی به مسایل خشونت علیه اطفال و افزایش خدمات صحی را در بهبود وضعیت اطفال کشور موثر می دانند.

گزارشگر : معصومه "محمدی"
XS
SM
MD
LG