لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

فقر و بیکاری، عامل اصلی بحران ها درافغانستان


قصر دارالامان که نشانهء از حوادث جنگ های گذشته می باشد
قصر دارالامان که نشانهء از حوادث جنگ های گذشته می باشد
مسوولان ادارهء آکسفام می گویند که یک تحقیق تازهء این نهاد نشان می دهد که هفتاد در صد افغان ها از فقر و بیکاری رنج می برند.
در این تحقیق که به عنوان هزینهء جنگ منتشر شده، آمده است 30 سال جنگ در افغانستان خسارات زیاد مالی و جانی را به جا گذاشته است.

اشلی جکسن یک مسوول ادارهء آکسفام که به روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت، هفتاد در صد آنانی که در این تحقیق نظر داده اند فقر و بیکاری را عامل بحران در افغانستان خوانده اند.
وی در ادامه گفت:
"این تحقیق نشان می دهد که اکثر افغان ها در جنگ تولد و بزرگ شده اند و هیچ گاه کشور شان را در آرامی و صلح ندیده اند. این افغان ها از جنگ، بی ثباتی و فقر خسته اند و خواستار تغییر اند."

در تحقیق هزینهء جنگ که توسط ادارهء آکسفام، مجتمع جامعه مدنی افغانستان، مرکز تعاون افغانستان و برخی دیگر نهاد های مدنی انجام شده، با بیش از 700 افغان در 14 ولایت کشور صحبت شده است.

مسوولان گفتند که این تحقیق طی سه ماه نخست سال جاری میلادی انجام شده است. مسلمه عرب زاده یک کارمند مرکز تعاون افغانستان که در این تحقیق سهم داشته است گفت، افغان ها خواستار تامین صلح و فراهم شدن زمینه های کاری می باشند.

وی افزود:
"اکثر پیام های که مردم برای دولت و جامعه جهانی داشتند این بود که زمینهء کار برای شان مساعد گردد، تا فقر کاهش یابد و مشکلات اقتصادی مردم رفع شود و هم چنان خواهان فرصت های بیشتر تعلیم و تربیه بودند، و از دولت خواستند که فساد را از بین ببرد و در جریان جنگ به افراد ملکی ضرر نرسانند."

طی سال های گذشته تحقیق های زیاد پیرامون پیامد های جنگ و وضعیت ناگوار مردم افغانستان صورت گرفته است و کار شناسان می گویند که این تحقیق ها و گزارش ها منجر به بهبود نه شده و نه توانسته است که توجه دولت افغانستان و جامعهء جهانی را به خود جلب کند.

اما ادارات که این تحقیق را انجام داده اند می گویند، انتظار دارند که این تحقیق جزء از آرشیف نه گردد، بلکه باعث تغییر در نگرش پالیسی ساز ها و کسانی که کشور را رهبری می کند، شود.

سید فریدون "ابراهیمی"
XS
SM
MD
LG