لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

وزیر معدن: داوطلبی معدن مس عینک کاملاً شفاف بود


انجنیر ابراهیم عادل وزیر معادن جمهوری اسلامی افغانستان
انجنیر ابراهیم عادل وزیر معادن جمهوری اسلامی افغانستان
مقامات وزارت معادن افغانستان، گزارش تازه نشر شدهء روزنامهء واشنگتن پست در مورد شیوهء داوطلبی معدن مس عینک را رد کرده، گفته اند که این داوطلبی و شیوه نهایی شدن آن کاملاً شفاف بوده است.

به تازه گی روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش داده است که در قرار داد مس عینک که یک کمپنی چینایی در آن برنده شده است، شفافیت وجود نداشته و حتی در آن مقدار کافی پول نیز به عنوان رشوت تبادله شده است.

انجنیر ابراهیم عادل وزیر معادن افغانستان به روز چهار شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که آنان با شفافیت کامل این داوطلبی را نهایی ساخته اند.

قرار داد استخراج معدن مس عینک لوگر به یک کمپنی چینایی داده شده است که در آن بیشتر از سه ملیارد دالر امریکایی سرمایه گذاری می کند.

برای استخراج این معدن پنج کمپنی در داوطلبی حاضر گردیده بودند، اما به گفته وزیر معادن افغانستان بیشترین سرمایه گذاری را کمپنی چینایی ام سی سی متقبل گردیده بود که در آن امتیازات خاص وجود داشت که سایر کمپنی ها نداشتند.

وزیر معادن افغانستان در عین حال گفت، که آنان استخراج و استفاده از معادن سمنت را نیز به یک کمپنی سپرده اند.

وزارت معادن افغانستان می گوید که تلاش های به هدف استخراج معادن افغانستان را تشدید کرده اند و در سال های اخیر اقداماتی نیز در زمینه صورت گرفته است.

اما بسیاری از کار شناسان افغان می گویند که باید در زمینهء قرار داد ها برای استخراج معادن افغانستان از شفافیت لازم کار گرفته شود و در عین حال نهاد ها و ادارات مختلف برای بررسی این قرار داد ها در جریان گذاشته شوند.

گزارشگر: فیض الله "قرداش"
XS
SM
MD
LG