لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

«عملیات نظامی در ولسوالی مارجه آغاز شد»


قوای امریکایی که از چند روز به این سو در مورد عملیات در منطقه مارجه ولایت هلمند صحبت می کردند، اکنون می گویند که این عملیات عملاً آغاز شده است.

به گفته آنها هدف این عملیات تنها از بین بردن مخالفین نیست بلکه می خواهند در این منطقه صلح و امنیت را تامین کرده و بازسازی را آغاز کنند.

عملیات مارجه تحت نام "مشترک" از زمان تصمیم رییس جمهور امریکا بارک اوباما که 30 هزار عسکر دیگر امریکایی را به افغانستان اغزام می کند، بزرگ ترین عملیات مشترک قوای امریکایی و افغان به شمار می رود و از نگاه نظامی هم بزرگ ترین عملیات برای تغییر جهت جنگ در جنوب افغانستان می باشد.

قوماندان قوای امریکا می گوید، فعلاً بین چهار صد تا هزار جنگ جو به شمول تقریبا 100 جنگ جوی خارجی مخالف هنوز در مارجه می باشند.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس، مارجه به یک مرکز طالبان و قاچاقبران تریاک تبدیل شده است.

قوماندان غند سوم فرقه شش قوای بحری امریکا جاشوا وینفری می گوید، اولین گروه هلیکوپتر های نظامی قوای امریکا در مارجه فرود آمده اند.

در این عملیات صد ها عسکر امریکا به کمک سربازان افغانی توسط هلیکوپتر ها از بالای مناطقی می گذرند که مخالفین مسلح این مناطق را ماین گذاری کرده اند.

قوماندان قوای ناتو در جنوب افغانستان، برید جنرال نیک کارتر می گوید:
« در عملیات ولایت هلمند 15 هزار عسکر اشتراک دارند که در حدود هفت و نیم هزار آنها در مناطق اطراف مارجه مستقر شده اند. هم زمان با این، عساکر انگلیسی در نادعلی عملیات را ادامه می دهند.»

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس، عملیات به وقت محلی ساعت دوبجهء نیمه شب با فیر فشنگ ها توسط هلیکوپتر ها آغاز شد و صدای غرش هلیکوپتر ها از هر سو به گوش می رسید.

رییش سفیدان و بزرگان قومی از قوای بین المللی خواسته اند که این عملیات را هر چه زودتر به پایان برسانند و به امنیت مردم ملکی توجه کنند.

یک قوماندان محلی طالبان قاری فیض الله به خبرگزاری رویترز گفته است که در حدود 200 جنگ جوی آنها برای جنگ با قوای بین المللی در این جا آماده می باشند.

قوای ناتو از مردم محل خواسته اند که از خانه های خود بیرون نه شوند، ولی نه گفته اند که این عملیات تا چه وقت ادامه خواهد داشت.

قوماندان قوای امریکا می گوید:
« با طرحریزی یک برنامهء طولانی و قبل از حمله، تلاش به عمل آمد تا برای مردم معلومات داده شود تا از تکرار اشتباه حملهء که بر شهر فلوجه عراق رخ داد، جلوگیری شود.»

قوای امریکایی در سال 2004 میلادی در جریان حمله بر شهر فلوجه عراق این شهر را به ویرانه مبدل ساختند که این عمل نگرانی مردم عراق را در مورد نیت حکومت امریکا بیشتر ساخت و بعضی از آنها تا هنوز هم از امریکایی ها نفرت می کنند.

به نوشته خبرگزاری دی، پی، آی آلمان، عملیات مارجه یک امتحان برای استراتیژی جدید امریکا در افغانستان می باشد و موثریت افزایش تعداد عساکر امریکایی را در افغانستان نیز نشان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG