لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۳۰

کرزی کنترول کمسیون انتخابات را در دست خود گرفت


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
به اساس فرمان که هفته گذشته صادر شد، کرزی به خود این حق را داد تا تمام اعضای 5 نفری کمسیون سمع شکایات انتخاباتی را خود تعیین نماید. کمسیون سمع شکایات انتخاباتی بیش از یک ملیون رای رییس جمهور کرزی را در انتخابات سال گذشته باطل اعلام کرد.

جین میکنزی، یک خبرنگار مستقر در کابل که موضوع را از نزدیک تعقیب می کند در مورد چنین می گوید:
«اگر ما به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نظر بیندازیم، این کمسیون سمع شکایات انتخاباتی بود که به بررسی تقلب پا فشاری کرد و انتخابات را به دور دوم کشانید، ولی انتخابات دور دوم برگزار نگردید. کرزی تا امروز به تقلب در انتخابات اعتراف نمی کند. بسیاری مردم به این باور اند که وی از کمسیون سمع شکایات انتخاباتی بیزار است و می خواهد چنین چیز هرگز در آینده تکرار نشود.»

طبق سیستم فعلی از جمله 5 عضو کمسیون سمع شکایات انتخاباتی، 3 آن از طرف سازمان ملل تعیین گردید و دو عضو دیگر آن از طرف قاضی القضات و کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مقرر شدند.

به گفته جرارد روسل، سابق مشاور سازمان ملل در کابل، فرمان جدید رییس جمهور کرزی را قادر می کند تا بالای متحدین سیاسی وی در انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه سپتامبر آینده برگزار گردد، تسلط داشته باشد.

روسل می گوید، در چنین حالت هر گاه اعضای پارلمان بعدی حامی کرزی باشند، وی قانون اساسی را تعدیل کرده و اگر خواسته باشد، قانون را به شکل تعدیل خواهد کرد که به بیش از دو بار خود را انتخاب کند. به این معنی که کرزی در انتخابات سال 2014 باز هم کاندید انتخابات خواهد بود.

به گفته روسل، تمام ماشین آلات انتخاباتی توسط شخص خود رییس جمهور کرزی تعیین می گردد.

به گفته میکنزی، دیپلومات ها در کابل به این باور اند که حرف های روسل دور از واقعیت نخواهد بود.

میکنزی می گوید:
«از زبان بسیاری از دیپلومات ها در این جا شنیده ام، که یکی از آنها حتی گفت، کرزی کاملاً به این موضوع تمرکز کرده تا به قدرت باقی بماند و این آوردن تعدیل در قانون اساسی وی را تا زمانی در قدرت خواهد ماند که وی خواهان آن باشد.»

حتی اگر کرزی نتواند در قانون اساسی تعدیل بیاورد تا خود را برای بار سوم کاندید کند، پارلمان که از وی حمایت خواهد کرد، ممکن دوره ریاست جمهوری وی را تحت عنوان حالت اضطرار، تمدید خواهد کرد.

گزارش شده است که کای آیدی، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل از کرزی اطمینان حاصل کرده که وی دو عضو این کمسیون را از اتباع خارجی مقرر کند، ولی در فرمان که صادر شد چنین حرف وجود ندارد.

حامد علمی، معاون سخنگوی رییس جمهور در مورد چنین می گوید:
«حالا ما در افغانستان توانایی این را داریم تا تمام موسسات را کنترول کنیم و آنرا کاملاً افغانی بسازیم. پروسه افغانی سازی از قبل آغاز گردیده و ادامه خواهد پیدا کرد.»

علمی نظر منتقدان که می گویند کمسیون که از طرف کرزی تعیین گردد، ممکن سبب تقلب در انتخابات شود، را رد کرد.

وی در مورد چنین گفت:
«ما به این انتقادات اعتقاد نداریم. ما اعتقاد به این داریم که موسسات افغانی حالا چنین توانایی را دارند تا مسایل را خود حل کنند. حال که کمسیون افغانی می شود، افغان ها خود باید همه کار را به دست خود بگیرند.»

به گفته علمی، کرزی در مورد ترکیب کمسیون سمع شکایات انتخاباتی با روسای شورای ملی و قاضی القضات مشوره کرده است، ولی تا حال اعضای آن تعیین نگردیده و معلوم نیست تمام اعضای این کمسیون افغانی خواهند بود، و یا خارجی هم عضویت آن را خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG