لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

«حمله انتحاری کابل باعث کشته و زخمی شدن نزدیک به 60 تن شده است»


سرک قصر دارالامان محل که حملهء انتحاری امروز در آن جا صورت گرفت
سرک قصر دارالامان محل که حملهء انتحاری امروز در آن جا صورت گرفت
حملهء انتحاری صبح روز سه شنبه در شهر کابل باعث کشته و زخمی شدن نزدیک به شصت تن به شمول اطفال و زنان شد.

مسوولان امنیتی در کابل می گویند، حوالی ساعت 8:30 صبح حمله کننده انتحاری در نزدیک قصر تاریخی دارالامان کاروان نیروهای بین المللی را هدف قرار داد.
جسد یک عسکر نیروهای خارجی که در اثر حملهء انتحاری در کابل کشته شده است


جنرال خلیل الله دستیار معاون قوماندانی امنیه ولایت کابل در محل رویداد به خبرنگاران گفت که در نتیجهء این حمله انتحاری در کنار هلاکت تعدادی از عساکر خارجی، ده فرد ملکی کشته و 47 تن دیگر زخم برداشتند.
وی در ادامه گفت:
« در این حمله انتحاری تعداد از اطفال، زنان و ریش سفیدان کشته و زخمی شدند. این حمله بالای کاروان نیروهای خارجی انجام شد که باعث هلاکت 5 تن آنها شد.»

در عین حال وزارت داخلهء افغانستان با انتشار اعلامیهء گفته است که در اثر این رویداد خونین 12 تن به شمول اطفال و زنان جان های شان را از دست دادند.

به گفتهء معاون قوماندانی امنیه ولایت کابل، در نتیجهء این انفجار 17 عراده موتر نیز از بین رفته که پنج عرادهء آن مربوط به نیروهای بین المللی می باشد.

در همین حال دو تن از شاهدان عینی چشم دید شان را از این حملهء انتحاری چنین حکایت می کنند:

« اسم من علی احمد یکتن از باشنده گان دارالامان استم. در وقت که انفجار صورت گرفت من نزدیک همین محل واقعه بودم. دیدم که تعداد زیاد از افراد زخمی و کشته شده بودند.»

« امبولانس ها زخمی ها را انتقال می دادند. اکثر مجروحین افراد ملکی بودند.»

مسوولیت این حملهء انتحاری را طالبان مسلح به عهده گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که این حمله به وسیلهء یک موتر نوع سپرکشتم صورت گرفته است که در اثر آن تلفات سنگین جانی بر نیروهای بین المللی وارد شده است.

نیروهای آیساف با انتشار اعلامیهء هلاکت شش سرباز بین المللی را تایید کرده اند و گفته اند که در این رویداد چندین عسکر دیگر بین المللی زخم برداشته اند.

یک ملی بس که در اثر حمله انتحاری امروز کابل تخریب شده است

در این حال حامد کرزی رییس جمهور افغانستان پیش از چاشت روز سه شنبه در یک نشست خبری این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را کار دشمنان وطن خواند.
رییس جمهور کرزی در ادامه چنین گفت:
« در این حمله هم عساکر ناتو و هم مردم ملکی کشته و مجروح شده اند. ما با شدید ترین الفاظ این حملات را تقبیح می کنیم و امیدوار هستیم که افغانستان به زودی از این رنج نجات پیدا کند.»

حملهء انتحاری روز سه شنبه در شهر کابل در حدود دو ماه پس از حملهء افراد مسلح بر منطقه شهر نو کابل صورت می گیرد که در اثر آن بیشتر اتباع هند کشته شدند.

این حملهء انتحاری بار دیگر باشنده های شهر کابل را نگران ساخته و آنها می گویند با وجود اتخاذ تدابیر جدی امنیتی در کابل، مخالفان مسلح موفق به انجام حملات انتحاری و سایر حملات مسلحانه می شوند.

مقام های امنیتی افغانستان در برخی موارد جلوگیری از وقوع چنین رویداد ها را بالاتر از توان نیروهای امنیتی می خوانند، اما آنان می گویند تا حد توان تلاش می کنند مانع هم چو حملات شوند.

گزارشگر: سید فتح محمد «بها»
XS
SM
MD
LG