لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

یک قرار داد همکاری های اقتصادی بین افغانستان و روسیه امضا شد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و دمیتری میدویدیف رییس جمهور روسیه
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و دمیتری میدویدیف رییس جمهور روسیه
رییس جمهور حامد کرزی امروز با دیمتری میدویدیف رییس جمهور روسیه به هدف تقویت روابط تجارتی دو کشور ملاقات کرد.

هر دو جانب توافق را در زمینه همکاری های اقتصادی به امضاء رساندند و روی گسترش روابط تجارتی تاکید کردند.

این اولین دیدار رسمی کرزی پس از انتخاب اش به حیث رییس جمهور به روسیه می باشد.

هر دو رهبر به دنبال ملاقات در یک کنفرانس خبری مشترک ظاهر شدند و میدویدیف این دیدار کرزی را یک صفحه جدید در روابط بین دو کشور خواند. وی اظهار داشت:
«اولین دیدار رسمی رییس جمهور افغانستان به کشور ما باید یک صفحهء جدیدی را در روابط ما بگشاید.»

در یک اعلامیهء مشترک که به دنبال این ملاقات انتشار یافت آمده است که رهبران هر دو کشور موقف شان را در مورد روابط دو جانبه، وضعیت در افغانستان و سایر کشور های منطقه ابراز داشته و حل مشکلات منطقه ای را مورد بحث قرار دادند.

رییس جمهور حامد کرزی در کنفرانس خبری مشترک با میدودیدیف گفت، پس از روی کار شدن نظام جدید در افغانستان روابط میان دو کشور روبه انکشاف بوده است. وی گفت:
«از سال 2002 به این سو روابط ما به طور دومدار در حال تقویت و بهبود بوده است. اولاً به خاطر این که روسیه خود را در نگرانی ها و خطراتی شریک می داند که سایر کشورها نیز در افغانستان، پاکستان و در مجموع در این بخش از جهان خود را شریک می دانند.»

همچنین در اعلامیهء مشترک افغانستان و روسیه در مورد توافقنامه همکاری های اقتصادی میان دو کشور گفته شده است که این توافق به طور خاص، ایجاد یک کمیتهء بین الحکومتی را در نظر دارد که نقش کلیدی را در زمینهء همکاری های اقتصادی و تجارتی ایفا خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه گفته تبادلات تجارتی میان افغانستان و روسیه رو به ازدیاد بوده، طی چند سال اخیر چهار برابر افزایش یافته و به حدود 500 ملیون دالر رسیده است.

به گفتهء میدویدیف یک مثال گسترش روابط میان روسیه و افغانستان همکاری در بخش تولید برق است. وی گفت، شرکت های روسیه در زمینهء عصری سازی بند نغلو، تولید برق در مناطق کوهستانی افغانستان و اعمار بندهای بزرگ در سایر ولایات و ایجاد فابریکهء تولید برق حرارتی در مزار شریف، بازسازی فابریکهء کود برق مزار شریف و تونل سالنگ آماده می باشند.

دیمتری میدویدیف گفت، روسیه می خواهد، افغانستان به مثابهء یک کشور مرفه در همجواریش قرار داشته باشد.وی گفت:
«روسیه می خواهد همسایهء نزدیک ما افغانستان را به حیث یک کشور مستقل و مرفه ببیند که دارای نهادهای دولتی موثرباشد و بتوانند در دههء های آینده، به طور مستقلانه انکشاف افغانستان را تضمین کنند.»

همچنین روسیه ابراز امیدواری کرد که قوای امنیتی افغان قادر به گرفتن مسوولیت های امینتی تا سال 2014 شوند.

میدویدیف گفت:
«باید ببینیم که تا سال 2014 زمانی که افغانستان امنیت خود را تامین خواهد کرد چه پیش می آید.»
وی گفت، که آن ها امیدوار هستند که افغانستان در نهایت قادر به تامین امنیت خود شود و فدراسیون روسیه آمادهء همکاری همه جانبه با افغانستان در این زمینه می باشد.»

در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده امریکا و قوای بین المللی اشتباهاتی را مرتکب می شوند که اتحاد شوروی در افغانستان مرتکب شده بود.
میدویدیف گفت:
«اگر سوال در مورد اشتباهات ستراتیژیک و یا کاستی های قابل ملاحظه در ارتباط به فعالیت قوای بین المللی باشد، فکر می کنم که زمان چنین تحلیل تا هنوز فراء نرسیده است.»

رییس جمهور روسیه گفت، آن ها وضعیت را در افغانستان از نزدیک تعقیب می کنند.

هم چنین در اعلامیه مشترک که به دنبال گفتگو میان رییس جمهور افغانستان و همتای روسی اش انتشار یافت، آمده است که میدویدیف دعوت دیدار از افغانستان را پذیرفته است.
XS
SM
MD
LG