لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

آیا گاهی نام ماموت (mammoth) را شنیده اید؟


عاج های عظیم ماموت که در سایبریا کشف شده است
عاج های عظیم ماموت که در سایبریا کشف شده است
آیا گاهی نام ماموت (mammoth) را شنیده اید؟

ماموت یا ماموت پشم آلود چیست؟

برای نخستین بار در سال های 1600 میلادی زمانیکه عاج های عظیم در سایبریا کشف شد، توماس جفرسن که علاقمندی خاص به علوم طبیعی داشت، کلمهء ماموت را در مورد این فیل های قبل التاریخ استفاده کرد که از واژهء میمانتو (maimanto) گرفته بود و به این ترتیب واژهء ماموت داخل زبان و ادبیات انگلیسی شد.

ماموت ها اجداد فیل های امروزی به شمار می روند و از حدود پنج ملیون سال قبل تا حدود 4500 سال قبل از امروز روی این کرهء خاکی در برخی مناطق افریقا، آسیا، اروپا و امریکای شمالی زنده گی می کردند.

این پرسش که چرا و چی باعث آن شد تا نسل ماموت های پشم آلود و عظیم الجثه کاملاً از بین برود، از سده ها به اینسو ذهن دانشمندان جهان را بخود مشغول ساخته است.

در مراحل مختلف دانشمندان تیوری های و فرضیه های مختلفی را در این مورد ارایه کرده اند.

آنچه که تا اکنون در مورد آن اکثر دانشمندان جهان هم عقیده بوده اند، این است که ماموت های پشم آلود در اثر تغییرات محیط زیست و اقلیم جهان کاملاً منقرض شده و از بین رفته اند.

اما اخیراً تحقیقات دانشمندان موزیم تاریخ طبیعی روتردام هالند که بالای استخوان های ماموت های کشف شده در اقیانوس شمالی انجام داده شده است، نشان می دهد که ماموت های پشم آلود بطور متداوم در معرض نا هماهنگی ها و اختلالات دوران بار داری نیز قرار داشته اند.

به عقیدهء دانشمندان این اختلالات در حمل و دوران بارداری باعث آن شد تا بطور تدریجی نیز تعداد ماموت های پشم آلود کاهش یابد و این کاهش متداوم در تعداد نوزدان ماموت درانقراض و از بین رفتن کامل نسل آن ها مساعدت کند.

این تحقیقات دانشمندان موزیم تاریخ طبیعی روتردام هالند بالای ماموت های صورت گرفته است که عمدتاً چهار تا پنج هزار سال عمر دارند و تا اکنون کشف شده اند، اما اینکه در طول چهار و نیم ملیون سال زنده گی ماموت ها در روی زمین، برعلاوهء تغییرات محیط زیست و اقلیمی چی مسایل دیگر باعث اختلالات در حمل، دوران بارداری و کاهش تعداد نوزدان ماموت شده است، مساله ایست که برای ده ها سال و سده های دیگر هم ذهن دانشمندان را به خود مصروف خواهد داشت.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG