لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

نتایج امتحان کانکور سال 1392 اعلان شد


نتایج کانکور وزارت تحصیلات عالی افغانستان نشان می دهد که پنجاه و پنج هزار داوطلب کانکور به موسسات تحصیلات عالی و پنجاه و پنج هزار دیگر به موسسات نیمه عالی جذب شده اند.

عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی ناوقت روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل نتایج امتحان کانکور را اعلام کرد.

وی همچنان گفت که موسسات تحصیلات عالی خصوصی تعهد کرده اند که حدود بیست و پنج هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم را با تخفیف و فیس کم تر جذب می کنند.

وی اظهار داشت:
"در حقیقت امسال پیام خوب و خوشی را که به شما دارم اینست که ما فقط کامیاب و ناکام داریم، ما در حقیقت بی نتیجه هیچ نداریم و بی نتیجه صفر است."

داکترعبید همچنان گفت، در امتحان کانکور سال 1392 یک شاگرد طبقه اناث بنام شهره از ولایت بلخ با اخذ 352 نمره و موفق شدن در فاکولتهء طب معالجوی، بلند ترین نمرهء کانکور را از آن خود کرده است.

آقای عبید گفت، در امتحان کانکور سال 1392 بیش از 228 هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم مکاتب شرکت کرده بودند.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی از جملهء این رقم بیش از نود هزار تن در امتحان کانکور ناکام شده اند.

وزیر تحصیلات افغانستان همچنان گفت که وزارت معارف تعهد کرده است که حدود هشتاد هزار تن را در بخش های نیمه عالی جذب می کند.

امتحان کانکور امسال توسط حدود شش هزار استاد در مرکز و ولایات اخذ شد.

عبیدالله عبید گفت، این امتحان به گونه شفاف اخذ شده و هرگاه شکایت وجود داشته باشد، جوانان می توانند از طریق کمیسیون ها در مرکز و پنج حوزه در ولایات شکایات شان را ثبت کنند.

عبیدالله عبید گفت:
"امسال ما به خاطر سهولت بیشتر، به خاطر محصلین این کمیسیون را ایجاد کردیم. ما دو حوزهء دخترانه و پسرانه را ایجاد کردیم که پس ازاعلام نتایج سر از روز شنبه مراجعه بکنند و مدت یک ماه به مشکلات رسیده گی صورت می گیرد."

آقای عبید گفت، این کمیسیون ها به شمول کابل در ولایات خوست، بلخ، هرات، قندهار و ننگرهار فعال بوده و به مشکلات داوطلبان کانکور رسیده گی می کند.

در سال های گذشته با اعلام نتایج کانکور صد ها تن از جوانان بی نتیجه و یا ناکام می ماندند و از شفافیت در امتحان شکایت می کردند.

با وجود آنکه وزارت تحصیلات از شفافیت در اخذ امتحان کانکور سال 1392 سخن می گوید، اما گزارش ها از برخی ولایات در مورد تقلب و تخطی ها منتشر شده اند.
حتی به خاطر همین مساله در برخی از ولایات امتحان لغو اعلام شد و دوباره اخذ گردید.

شهره ولد عبدالواحد از ولایت بلخ اول نمرهء عمومی امتحان کانکور امسال افغانستان شناخته شده است. رادیو آزادی این موفقیت را به شهره تبریک و تهنیت می گوید.

جاوید حسن زاده، کابل
XS
SM
MD
LG